Forum CDRinfo.pl

Forum CDRinfo.pl (https://forum.cdrinfo.pl/)
-   DVD-Video (https://forum.cdrinfo.pl/f13/)
-   -   dv do dvd kiepska jakosc (https://forum.cdrinfo.pl/f13/dv-dvd-kiepska-jakosc-62679/)

xxlgreg 22.02.2006 13:59

dv do dvd kiepska jakosc
 
W wstepie chcialbym powitac wszystkich, to moj pierwszy post wiec prosze o wyrozumialosc.
Opisze krotko w czym problem.
Zgralem material z kamery dv material na dysk za pomoca Scenalyzer 2.1.
Rozumiem ze otrzymalem material (RAW) bez kompresji z interlacem (zdecydowalem sie ze pozbede sie go pozniej).
Zmontowalem film w programie, ULEAD VIDEO EDITOR 7.0 z Pakietu UleadMedia Studio 7.0 wybierajac w projekcie DV - PAL, 25fps, Audio 48kHz.
Tam tez pozbylem sie interlace`u. Zapislaem material wyjsciowy jako avi (720*576, 4:3, 25fps, DV Video Encoder --type 1. DV Audio PA 48000kHz).
Rozumiem ze powstal mi plik NIE skompresowany zadnym kodekiem z usunietym przeplotem. Otrzymalem plik 9 GB okolo 30 minut filmu.
Pozniej wykorzystalem Ulead MOvie DVD Factory 2. Do projektu dodalem otrzymany plik. JAko wynik mialem otrzymac dvd (opcje pliku wyjsciowego ustawilem wszedzie na MAXA, bitrate video 8000 kbs variable).
NO i zaczely sie schody. Plik wyjsciowy avi byl w mocno satysfakcjonujacej jakosci a dvd (okolo 1,5 gb) wyszlo MOCNO nie fajne. Pomijajac widoczne rozmycie obrazu pojawily sie smieci w postaci kolorowych kropek.
Postanowilem sie przeniesc na inny program a mianowicie Sonic (nie pamietam w jakiej wersji). Tam tez ustawienia byly na maksa. NIestety efekt byl taki sam.
Stwierdzilem ze tak musi byc.
Ale o zgrozo w moje rece trafila plyta z tej samej imprezy nagrywana przez kogos innego i zmontowana przez kogos innego. KIedy zobaczylem plyte dvd usiadlem z wrazenia. Otoz na jego plycie dvd jakosc obrazu byla taka sama jak na moim finalnym RAW`ie. Co ja zle robie?
Bede wdzieczny za kazda nawet najmniejsa porade.
Pozdrawiam
Grzesiek

Arepo 22.02.2006 15:00

Witam na forum.

Cytat:

Napisany przez xxlgreg
Rozumiem ze otrzymalem material (RAW) bez kompresji z interlacem.

Nie, ten materiał jest skompresowany kodekiem DV (Digital Video), który stosują kamery cyfrowe. Kompresja jest rzędu 1:5 w stosunku do filmu całkowicie bez kompresji. Użycie tego kodeka, nie przeszkadza jednak w dowolnej (łatwej) obróbce takiego materiału. Co do interlacu to masz rację - wystepuje.

Cytat:

Napisany przez xxlgreg
Tam tez pozbylem sie interlace`u. Zapislaem material wyjsciowy jako avi (720*576, 4:3, 25fps, DV Video Encoder --type 1. DV Audio PA 48000kHz).
Rozumiem ze powstal mi plik NIE skompresowany zadnym kodekiem z usunietym przeplotem.

Błąd, nie należy usuwać przeplotu z filmów zgranych z kamery DV. Na zwykłym telewizorze jest on niewidoczny, a na komputerze większość programów do oglądania DVD usuwa go automatycznie.

Cytat:

Napisany przez xxlgreg
Plik wyjsciowy avi byl w mocno satysfakcjonujacej jakosci a dvd (okolo 1,5 gb) wyszlo MOCNO nie fajne. Pomijajac widoczne rozmycie obrazu pojawily sie smieci w postaci kolorowych kropek.

Rozmycie to skutek usunięcia przeplotu, zakłócenia są pewnie przyczyną złej konfiguracji kodeka mpeg-2.

Cytat:

Napisany przez xxlgreg
Postanowilem sie przeniesc na inny program a mianowicie Sonic (nie pamietam w jakiej wersji). Tam tez ustawienia byly na maksa. NIestety efekt byl taki sam.
Stwierdzilem ze tak musi byc.

Powinienneś stosować kompresję wieloprzebiegową w zależności od tego na co pozwala kodek. Do kompresji materiału DV najlepszy jest CCE (Cinema Craft Encoder), ale to aplikacja płatna. Jest on jednak stworzony do tego celu perfekcyjnie. Właściwie nic nie trzeba ustawiać poza bitrate-m. Dla lepszego efektu stosuj co najmniej 3 przebiegi. Bardzo dobre efekty daje również użycie TMPGEnc , wersja testowa (30 dni) jest TU.

Przeglądnij te strony :
strona1
strona2

Na koniec dodam, że z materiału DV można uzyskać pliki mpeg-2 w bardzo dobrej jakości (przy poprawnych wszystkich ustawieniach kodeka), dlatego musisz wszystko posprawdzać i odnaleźć błąd.

pozdrawiam

Dziadeczek 22.02.2006 20:43

Arepo - jestem pod wrażeniem!!! Gratuluję wiedzy w temacie, życzliwości - objawiającej się wskazaniem znakomitych odnośników i braku zniecierpliwienia. Ludzie o takiej właśnie mentalności są ozdobą tego forum. Jestem dyletantem ale już kilka razy doświadczyłem pomocy od doświadczonych Kolegów (przez bardzo duże K). Sam z tego postu wiele wyniosłem. Pozdrowienia i ukłony.

xxlgreg 22.02.2006 21:21

Oczywiscie na sam poczatek WIELKIE dzieki za odpowiedz.

Cytat:

Napisany przez Arepo
Błąd, nie należy usuwać przeplotu z filmów zgranych z kamery DV. Na zwykłym telewizorze jest on niewidoczny, a na komputerze większość programów do oglądania DVD usuwa go automatycznie

Ok, a jak wytlumaczyc ze w wynikowym raw`ie odtwarzajac plik avi za pomoca np power dvd jest mocno widoczny przeplot?

Cytat:

Napisany przez Arepo
Powinienneś stosować kompresję wieloprzebiegową w zależności od tego na co pozwala kodek. Do kompresji materiału DV najlepszy jest CCE (Cinema Craft Encoder), ale to aplikacja płatna. Jest on jednak stworzony do tego celu perfekcyjnie. Właściwie nic nie trzeba ustawiać poza bitrate-m. Dla lepszego efektu stosuj co najmniej 3 przebiegi. Bardzo dobre efekty daje również użycie TMPGEnc , wersja testowa (30 dni)...

Ok z tym ze tak jak zauwazyleś jestm mocno początkującym i przy przerobieniu jednego avi moze i dalbym sobie rade za pomoca opisywanych na podanych przez Ciebie stronach sposobów.
Ale w zasadzie mam 5 klipow po 6 minut i opisane przezemnie programy w latwy sposob pozwalaja uzyskac zadowalajaca strukure plyty dvd z menu.

I jeszcze jedno, troszeczke jestem zagubiony jesli chodzi o formaty.
Po konwersji CCE otrzymam *mpg lub *mpv a jak sie to ma do vob`ow ktore zajduja sie na plycie dvd.
Czy ja dobrze rozumiem ze caly proces dzieli sie na takie etapy:
1. zrzuty kamera->komp dv np. scenalyzer
2. obrobka dv->avi (dv) np. Ulead Video Studio
3. konwersja avi(dv)->mpv lub mpg + avi->audio (?) CCE
4. authoring mpv+audio->DVD
Myslalem ze progam typu Sonic pozwala pominac punkt 3 (przeciez w projekcie podaje sie parametry formatu DVD )
Czyz nie tak?
A co do zlych ustawien w programach typu Sonic to ciezko tam cos zle ustawic gdyz sa tam schematy ktore sie wybiera i one dobieraja odpowiednie parametry. Za kazdym razem wybieralem opcje "Najlepsza jakosc".
I jeszcze jedno czy to jest rownoznaczne z paramterami kodeka mpeg2?

sobrus 22.02.2006 22:05

tak jak napisal Arepo za zadne skarby nie usuwaj interlace. Efekt wyjsciowy bedzie tragiczny. Kamery nagrywaja 50 obrazow na sekunde upchane do 25 klatek (na tej samej zasadzie konsole do gier wyswietlaja 50 "klatek" na sekunde w systemie PAL) . Jezeli zrobisz deinterlace obraz bedzie nieprzyjemnie przycinal (ogladanie takiego filmu na TV jest denerwujace).

Do kompresji AVI do MPEG2 polecam HC Enc. To nowy darmowy encoder jakosciowo porownywalny z CCE (to nie zart, na pewno jest lepszy i duzo szybszy od tmpgenc). Niestety jest to encoder tylko video (tworzy pliki mpv lub jak kto woli m2v, do kompresji audio mozna uzyc np QuEnc, ktory jest chyba jedynym darmowym programem ktory oprocz MP2 oferuje kompresje AC3).
Co wiecej zeby go uzyc (zarowno HC jak i QuEnc) bedziesz musial zainstalowac (rowniez darmowego) AviSynth i napisac prosty skrypt avs. Moze troche wiecej zachodu ale moim zdaniem oplaca sie. Poza tym AviSynth daje duzo roznych mozliwosci w zakresie obrobki obrazu (filtrowanie itp).
Mimo ze brzmi to troche skomplikowanie jest bardzo proste, sprowadza sie do zainstalowania Avisyntha oraz HC. Sam skrypt wyglada w najprostszej wersji mniej wiecej tak :

AviSource("nazwa_pliku.avi")
ConvertToYV12()

(druga linijka jest wymagana przez HCenc, po prostu nie przyjmuje on danych w innym formacie)

Taki plik otwierasz w HC lub QuEncu.
Sam encoder jest banalny w obsludze. Mozna np z gory narzucic wielkosc pliku wynikowego, (wygodne! w dodatku dokladnie dziala :) ).

Co do Twoich pytan to chyba masz racje (co do 2 pierwszych punktow pewnien nie jestem bo mam kamere Video8 a nie DV). Konwersji do MPEG pominac sie nie da (bo przeciez to wlasnie ma byc nagrane na DVD).

Natomiast zastanawiam sie czy nie moznaby pominac konwersji do AVI. Czy pliki DV mozna odtworzyc media playerem? Jesli tak to skrypt AviSynth

DirectShowSource("nazwa_pliku_dv")
ConvertToYV12()

Moglby od razu skonwertowac DV do MPEG2 (przy pomocy HC).

A, i nie zapomnij ustawic "interlaced" w encoderze MPEG2. :)
btw 8000kbit/s nie jest maksymalna wartoscia dla DVD (choc nie wiem czemu wiekszosc programow uznaje ze tak jest). Wg specyfikacji DVD-Video maksymalne bitrate dla samego tylko video wynosi 9800kbit/s. Sprawdzalem na moim starym stacjonarnym DVD - dziala.


Mysle ze wine za zla jakosc obrazu moze ponosic wlasnie slaby encoder MPEG2. Niedawno sciagnalem sobie demo jakiejs aplikacji Ulead (chyba wlasnie moviefactory, w kazdym razie mialo wbudowany authoring i wypalanie plyt DVD). Efekt byl rzeczywiscie KOSZMARNY.

Arepo 22.02.2006 23:21

@Dziadeczek - dzięki za uznanie :)

Cytat:

Napisany przez xxlgreg
Oczywiscie na sam poczatek WIELKIE dzieki za odpowiedz.

Nie ma sprawy :).

Cytat:

Napisany przez xxlgreg
Ok, a jak wytlumaczyc ze w wynikowym raw`ie odtwarzajac plik avi za pomoca np power dvd jest mocno widoczny przeplot?

Oglądając film zrzucony z kamery, dekodowaniem obrazu zajmuje się kodek DV, najczęściej ten z DirectX, czyli DV Video Decoder. Nie ma w nim opcji usuwania przeplotu, więc w czym byś go nie odtworzył zawsze go zobaczysz. Jeśli tak bardzo Ci on przeszkadza zainstaluj filtry ffdshow, w konfiguracji kodeków (zobacz TO - ostatni rysunek) przy pozycji DV wybierz libavcodec i dodatkowo uruchom filtr zdejmujący interlace. PowerDVD to z kolei kombajn do zachowania najlepszej jakości przy materiale zakodowanym w mpeg-2 i po zamianie na ten format z DV nie będzie już tego rodzaju problemów.

Cytat:

Napisany przez xxlgreg
I jeszcze jedno, troszeczke jestem zagubiony jesli chodzi o formaty.
Po konwersji CCE otrzymam *mpg lub *mpv a jak sie to ma do vob`ow ktore zajduja sie na plycie dvd.

vob-y mogą zawierać wiele ścieżek audio w różnych formatach (*.mp2, *.ac3, *.dts), oraz napisy ...

Cytat:

Napisany przez xxlgreg
Czy ja dobrze rozumiem ze caly proces dzieli sie na takie etapy:
1. zrzuty kamera->komp dv np. scenalyzer
2. obrobka dv->avi (dv) np. Ulead Video Studio
3. konwersja avi(dv)->mpv lub mpg + avi->audio (?) CCE
4. authoring mpv+audio->DVD

1 - TAK
2 - prawie TAK, prawie bo film zakodowany w DV to również avi (format *.avi jest multiformatem), czyli ten punkt należy rozumieć jako wprowadzenie zmian (powiedzmy cięcia, przejścia itp.) i zapis w niezmienionej postaci jeśli chodzi o format kompresji
3 - TAK, audio w filmie z kamery jest w formacie wav (48 kHz, 16 bit, stereo) i najczęściej jest kodowane do *.ac3 2.0 lub *.mp2
4 - TAK

Cytat:

Napisany przez xxlgreg
Myslalem ze progam typu Sonic pozwala pominac punkt 3 (przeciez w projekcie podaje sie parametry formatu DVD )
Czyz nie tak?

Niestety pominięcie tego punktu jest niemożliwe, gdyż nie nastąpiłaby rekompresja do formatu zgodnego z DVD, czyli dla strumienia video naturalnie mpeg-2.

Cytat:

Napisany przez xxlgreg
A co do zlych ustawien w programach typu Sonic to ciezko tam cos zle ustawic gdyz sa tam schematy ktore sie wybiera i one dobieraja odpowiednie parametry. Za kazdym razem wybieralem opcje "Najlepsza jakosc".
I jeszcze jedno czy to jest rownoznaczne z paramterami kodeka mpeg2?

Nie używałem nigdy tego programu więc nie mogę się wypowiedzieć.

Cytat:

Napisany przez sobrus
A, i nie zapomnij ustawic "interlaced" w encoderze MPEG2. :)

Dodam jeszcze, że przy ustawieniach związanych z interlace-m należy podać również prawidłową kolejność wyświetlania półobrazów. Dla materiału z kamery DV prawidłowa opcja to Bottom Fields First (lub Even Fields). Jeśli się tego nie zrobi obraz na telewizorze będzie się nieprzyjemnie szarpał przy szybkich scenach. Efekt ten nie wystąpi przy oglądaniu filmu na komputerze.

pozdrawiam

xxlgreg 23.02.2006 07:41

Cytat:

Napisany przez Arepo
Nie używałem nigdy tego programu więc nie mogę się wypowiedzieć.

Ale takie schematy sa chyba w kazdym programie (wspomnanny Sonic, UleadMovie FActory). A mozesz mi podpowiedziec jakiego używasz narzędzia do authoringu?

Cytat:

Napisany przez Arepo

Dodam jeszcze, że przy ustawieniach związanych z interlace-m należy podać również prawidłową kolejność wyświetlania półobrazów. Dla materiału z kamery DV prawidłowa opcja to Bottom Fields First (lub Even Fields). Jeśli się tego nie zrobi obraz na telewizorze będzie się nieprzyjemnie szarpał przy szybkich scenach. Efekt ten nie wystąpi przy oglądaniu filmu na komputerze.
pozdrawiam

Rozumiem ze te rzeczy nalezy ustawic w etapie trzecim czyli w czasie kodowania za pomoca CCE lub wspomnianego przez Sobusa HC Enc?

Zeby uscislic
DV (*.avi)->mpeg2 (*.mpg za pomoca CCE lub HC Enc)->DVD (jakiekolwiek narzedzie do authoringu)?

PS. JESTESCIE WIELCY!!!

PIOTR34 23.02.2006 08:36

Cytat:

Napisany przez xxlgreg
Zeby uscislic
DV (*.avi)->mpeg2 (*.mpg za pomoca CCE lub HC Enc)->DVD (jakiekolwiek narzedzie do authoringu)?

CCE nie za dobrze radzi sobie z przeplotem, przeczytaj ten temat --> TU, a szczególnie wypowiedzi @1stwasp spróbuj ten materiał przerobić w/g tego poradnika --> TU

ksviper 23.02.2006 09:46

A ja robiłem tak: zrzucałem film z kamery na dysk poprzez kartę DV Raptor RT przy użyciu Adobe Premiere 6.5. Następnie montaż. Po montażu zrzut do MPEG2 przy użyciu kodeka wbudowanego do AP. Następnie autoring w Ulead DVD Movie Factory. I wszystko chodziło jak talala. No może za pierwszym razem był problem, bo nagrałem gotowy materiał na DVD+R i klient nie mógł tego odtworzyć na swoim stacjonarnym - zapomniałem o ustawieniu bitsettingu ;)
I tak robię do dziś, ale myślę o innym kodeku wybiorę chyba CCE lub HC Enc.

sobrus 23.02.2006 10:13

Na wypadek gdybys chcial uzyc HCEnc oto skrocona "instrukcja":
0. Zainstaluj AviSynth , oraz HCEnc i QuEnc

1. Utworz plik tekstowy z rozszerzeniem .avs (np "skrypt.avs") o nastepujacej tresci:

AviSource ("nazwa_pliku_z_filmem.avi")
ConvertToYV12()

(w tym pliku mozesz dac tez inne polecenia, AviSynth to potezne narzedzie. Mozesz nim np wyostrzyc obraz, usunac szum itp.)

2. Kodowanie video : uruchom HC,
- otworz plik skrypt.avs (input file name)
- output file name ustaw na np "video.m2v"
- ustaw srednie bitrate (maksymalne na 8000-9800) lub wielkosc pliku wynikowego (np 4100000kb, czyli prawie cale DVD, musisz zostawic troche miejsca na audio)
- z pozostalych ustawien: profile to jakosc kompresji (best oczywiscie najlepsza i najwolniejsza), poza tym zaznacz aspect ratio 4:3, interlaced, scene change, autogop, vbvcheck oraz seq endcode (wiekszosc tych opcji jest ustawiona domyslnie). A zakladce "Advanced" zaznacz BFF (bottom field first).
- wcisnij "encode" i czekaj na wynik :)

po zakodowaniu mozesz podejrzec plik video.m2v - tak wlasnie bedzie wygladalo wynikowe DVD. Jesli jakosc jest marna, to nie ma co robic dalej.

3. Kodowanie audio : uruchom QuEnc
- w nim otworz dokladnie ten sam plik skrypt.avs (source avs file)
- kliknij "advanced" i wybierz : MPEG2 Mux profile - No Video, Audio Codec dowolnie (MP2 lub AC3), bitrate dowolnie od 192 w gore.
- ustaw destination file na np "audio.mp2" lub "audio.ac3" w zaleznosci od wybranego formatu
- wcisnij "encode" i znowu czekaj :D

W tym momencie masz audio i video w 2 oddzielnych plikach (video.m2v oraz audio.mp2). Trzeba je polaczyc do pliku MPG przy pomocy albo TMPGenc (wystarczy jego darmowa wersja dostepna TU. Ma zablokowane kodowanie MPEG2 ale nas ono nie interesuje)
lub poleceniem mplex z darmowego DVDAuthor

dvdauthor\mplex.exe -f 8 -V -o "film.mpg" "video.m2v" "audio.mp2"

rozwiazanie z dvdauthor jest lepsze poniewaz mplex dziala szybciej od tmpgenca a ponadto jego pliki sa (przynajmniej z moich doswiadczen) latwiej "przyswajalne" przez programy do authoringu dvd.

W rezultacie dostaniesz wysokiej (mam nadzieje) jakosci plik "film.mpg" gotowy do authoringu.

Moze nie jest to najwygodniejszy sposob ale nic nie kosztuje a uzyskana jakosc bedzie przynajmniej porownywalna z drogim CCE.

Mozna tez posluzyc sie samym QuEncem. On tez posiada encoder video jednak nie jest tak dobry jak HC. W ten sposob mozna uniknac oddzielnego kodowania audio i laczenia obu plikow, ale skoro bardzo wazna jest dla Ciebie jakosc to raczej odradzam.

edit : hmm wlasnie wpadlem na pomysl zeby napisac program bedacy gui do mplexa... :D
edit2: napisany :D

Dziadeczek 23.02.2006 12:59

Witam Panów i na wstępie chcę przeprosić Kolegę xxlgreg czyli właściciela tej serii postów za to iż pozwalam sobie zadać pytanie natury ogólnej. Czytam wypowiedzi doświadczonych Kolegów i widzę, że sprawy DV->DVD są bardzo skomplikowane. Przez dwa miesiące gryzłem temat konwersji materiału analogowego na cyfrowy i w efekcie zaczeło mi coś a tego wychodzić tz. mam na płytach DVD zapisany cały swój materiał z Kamery Sony TR818. Teraz chcaiłem sobie sprawę ułatwić i zakupiłem kamerę DV (starszy model Panasonica) ale widzę, że zgrywanie z niej materiału na DVD wcale nie jest sprawą prostą czy w tym stwierdzeniu jest racja? Czy wobec tego nie należy pozostać przy analogowej Sony skoro jakoś materiał z niej przewalcowałem na płyty DVD? Może ta kamera DV (fizycznie jeszcze jej nie mam) przerośnie percepcje Dziadeczka? Trochę tym jestem wystraszony!!!!

xxlgreg 23.02.2006 13:15

Cytat:

Napisany przez Dziadeczek
Witam Panów i na wstępie chcę przeprosić Kolegę xxlgreg czyli właściciela tej serii postów za to iż pozwalam sobie zadać pytanie natury ogólnej. ....... Może ta kamera DV (fizycznie jeszcze jej nie mam) przerośnie percepcje Dziadeczka? Trochę tym jestem wystraszony!!!!

NIe ma za co dziadeczku.
Co do strachu to nie ma sie czym przejmowac. Nie jest to wcale trudne. Wystarczy poczytac kilka tutoriali :).
Tak myslalem.
Zgralem kilka filmow ale bylem nie swiadomy ze robie to zle.
Teraz robie probe na krotkim filmikiem moim starym sposobem i druga probe wykonam w sposob podany mi przez uprzejmych Arepo i Sobrus`a.
I w zwiazku z tym mam pytanie (kolejne).
Kiedys bawilem sie softem DVD2SVCD i poprzerabialem troche avi(divx) do dvd.
Wykorzystywalem tam CCE 2.7.
Czy avi(dv) mozna w ten sam sposob przekonwerowac?

Zrobilem proby i oto efekty:
1. Stary sposob (dv->dv(UleadEditor z usunietym przeplotem)->DVD (UleadMovieMaker): brak widocznego interlace`u, obraz jest rozmyty
2. Nowy sposob (dv->dv(UleadEditor bez usuwania przeplotu)->m2v (za pomoca HCEnc) : kolorowe kropki w gorzej oswietlonych mojescach, obraz wyraznieszy, zywszy, widoczny interlace
Oba plik wynikowe otwierane za pomoca PowerDVD

Niestety w drugim sposobie kolore kropki (smieci) sa troche za bardzo widoczne.
W jaki sposob mozna usunac te szumy?

sobrus 23.02.2006 14:24

zawsze wydawalo mi sie ze zgrywanie z DV powinno byc latwiejsze... chociaz ja zgrywam z kamery analogowej do pliku AVI (ArithYUV lub DV) i w tym momencie roznice praktycznie chyba sie koncza...
edit:
@xxlgreg
kolorowe kropki w gorzej oswietlonych miejscach to prawdopodobnie nic innego jak szum matrycy CCD. swoja droga szum bardzo negatywnie wplywa na jakosc obrazu po kompresji, poniewaz jako informacja losowa nie daje sie kompresowac. Czy te kropki sa widoczne na materiale bezposrednio zgranym z kamery (przed kompresja MPEG)?

Jesli chcesz sie ich pozbyc to nie znam lepszego narzedzia niz ... AviSynth :D
Do niego jest dostepna cala masa pluginow do redukcji szumu.
Np sciagasz plugin o nazwie hqdn3d.dll i uzupelniasz skrypt.avs:

LoadPlugin("c:\program files\avisynth 2.5\plugins\hqdn3d.dll")
AviSource("nazwa_filmu_avi")
AssumeBFF()
SeparateFields()
hqdn3d(5,5,5,15)
Weave()
ConvertToYV12()


z parametrami hqdn3d musisz poeksperymentowac - zalezy od materialu. Pamietaj jednak ze efektem zbytniego usuwania szum jest albo rozmycie obrazu albo rozmycie ruchu. Trzeba poeksperymentowac z parametrami zeby usunac szum nie psujac materialu.

Funkcja SeparateFields() powoduje rozlozenie klatek na polobrazy (50 na sekunde). Jest to wymagane do prawidlowego dzialania niektorych odszumiaczy. Weave() to operacja odwrotna.

Arepo 23.02.2006 17:51

Cytat:

Napisany przez sobrus
... do kompresji audio mozna uzyc np QuEnc, ktory jest chyba jedynym darmowym programem ktory oprocz MP2 oferuje kompresje AC3).

Jest jeszcze parę innych darmowych programów do tego celu np.: ffmpeg + GUI czy BeSweet używany często z AC3Machine.

Cytat:

Napisany przez sobrus
AviSource("nazwa_pliku.avi")
ConvertToYV12()

(druga linijka jest wymagana przez HCenc, po prostu nie przyjmuje on danych w innym formacie)

Właśnie ściągnąłem HCEnc do testów (apropo, dzięki za info o nim, nie znałem go wcześniej). Chcę dodać, że kompresja bez 2 linijki też działa, ale dużo wolniej.

Cytat:

Napisany przez xxlgreg
Ale takie schematy sa chyba w kazdym programie (wspomnanny Sonic, UleadMovie FActory). A mozesz mi podpowiedziec jakiego używasz narzędzia do authoringu?

Możliwe, że te programy tak mają, ale jak już pisałem nie używałem ich jeszcze. Schematy kojarzą mi się przeważnie z niewielką możliwością ingerencji w ustawienia, a tego nie lubię ;). Ja do authoring-u używam TMPGEnc DVD Author, często ifoedit (jak nie potrzebuję menu) lub bardzo sporadycznie w DVDMaestro.

Cytat:

Napisany przez PIOTR34
CCE nie za dobrze radzi sobie z przeplotem ...

Nie wiedziałem o tym. Jak do tej pory nie zwróciłem uwagi, aby po kompresji w CCE było coś nie tak. Przeważnie obraz jest świetny, ale zacznę się uważniej przyglądać :). PS. jak zawsze przydatna uwaga :spoko:

Cytat:

Napisany przez Dziadeczek
Może ta kamera DV (fizycznie jeszcze jej nie mam) przerośnie percepcje Dziadeczka? Trochę tym jestem wystraszony!!!!

Z tego całego wątku wychodzi, że jest to wszystko bardzo trudne. Tak naprawdę to nieprawda. Filmy z kamery DV są wręcz stworzone do przerabiania na DVD (od razu odpowiednia rozdzielczość, częstotliwość audio itp). Wystarczy raz opracować sobie optymalną metodę jak wszystko po kolei ma wyglądać i idzie to szybko i sprawnie. Przerobiłem już dużo materiału tego typu i jest to dla mnie zawsze sama przyjemność, dużo gorzej robi się na DVD filmy DivX, XVid itp. Podsumowując, powtórzę : to na prawdę jest bardzo proste :taktak: !

Cytat:

Napisany przez Arepo
Oglądając film zrzucony z kamery, dekodowaniem obrazu zajmuje się kodek DV, najczęściej ten z DirectX, czyli DV Video Decoder. Nie ma w nim opcji usuwania przeplotu ...

No muszę skomentować własną wypowiedź, gdyż nie jest ona prawdziwa, DV Video Decoder usuwa jednak przeplot, wszystko jest napisane TU . Można sobie ładnie porównać z odtwarzaniem przez libavcodec z ffdshow, dzisiaj to dokładnie sprawdziłem ...

Cytat:

Napisany przez xxlgreg
Kiedys bawilem sie softem DVD2SVCD i poprzerabialem troche avi(divx) do dvd.
Wykorzystywalem tam CCE 2.7.
Czy avi(dv) mozna w ten sam sposob przekonwerowac?

Tak

Cytat:

Napisany przez xxlgreg
Zrobilem proby i oto efekty:
1. Stary sposob (dv->dv(UleadEditor z usunietym przeplotem)->DVD (UleadMovieMaker): brak widocznego interlace`u, obraz jest rozmyty
2. Nowy sposob (dv->dv(UleadEditor bez usuwania przeplotu)->m2v (za pomoca HCEnc) : kolorowe kropki w gorzej oswietlonych mojescach, obraz wyraznieszy, zywszy, widoczny interlace
Oba plik wynikowe otwierane za pomoca PowerDVD

Kolega sobrus odpowiedział już w sprawie kropek, ja dodam jeszcze tylko co do tego interlac-u. Jak możesz to zamieść screena jak to wygląda w PowerDVD (zrzut klatki robisz naciskając C, o wstawianiu do posta obrazków masz temat TU ). Muszę się temu przyjrzeć, bo coś mi tu nie pasuje ;). Przy okazji możesz napisać co dekoduje Ci w systemi film DV (nazwa kodeka).

pozdrawiam

sobrus 23.02.2006 18:03

widocznie w nowej wersji hank315 dodal konwersje do YV12, wersja 016 w ogole nie zaczynala kompresji, w dodatku nie wyswietlajac zadnego komunikatu.
Nie wiem czy sie przyda, ale istnieje (podobno niezly) darmowy, pelny kodek (encoder i decoder) formatu DV o nazwie Cedocida. Uzywam go czasem do przechwytywania z analogowej kamery. Autor nie zamiescil skompilowanej wersji (gdyz boi sie naruszyc patentow czy czegos takieg) ale latwo ja znalezc w sieci.
Co do AC3 to probowalem besweet ale jego kodek jest we wczesnej fazie testow (nawet autorzy nie zalecaja go uzywac, generuje trzaski). Moze pownieniem sciagnac jeszcze AC3 machine. A jesli chodzi o ffmpeg to QuEnc jest oparty wlasnie na nim :).

Arepo 23.02.2006 19:09

Cytat:

Napisany przez sobrus
Nie wiem czy sie przyda, ale istnieje (podobno niezly) darmowy, pelny kodek (encoder i decoder) formatu DV o nazwie Cedocida. Uzywam go czasem do przechwytywania z analogowej kamery.

Znam, działa bardzo dobrze (testowałem :), przy zgrywaniu z VHS).


Kogo interesuje ten kodek niech zajrzy sobie do TEGO tematu.

pozdrawiam

sobrus 23.02.2006 21:16

Zauwazylem dziwna rzecz z Cedocida - o ile moj komputer (AthlonXP, 2300Mhz czyli gdzies ok 3300+) nie ma problemu ze zgrywaniem w trybie "high" to w "normal" nie wyrabia i gubi klatki ... :D
Do zgrywania w czasie rzeczywistym moge jeszcze polecic ArithYUV. Jest to cos w rodzaju HuffYUV ale kompresuje nieco lepiej (i jest nieco wolniejszy). Oraz wbudowany w ffdshow kompresor MJPEG (bardzo dobra jakosc juz przy 1,5MB/sek).

Edson 24.02.2006 16:26

Zjadłem zęby na tworzeniu DVD z materiału filmowego DV. Może nie mam wiedzy kompletnej ale w skrócie podzielę się tym co wiem również pod kątem problemów jakie napotkał autor wątku.
1.Komputer powinien być niestety w miarę szybki, procesor ze wsparciem dla instrukcji SSE2 (wszystkie Intele i AMD 64), jeśli SSE 2 nie ma (np.AthlonXP) nic złego się nie stanie jednak stracimy sporo na komforcie pracy, system plików koniecznie NTFS a co za tym idzie system Win2000 lub WinXP, jeśli używamy płyty opartej o chipset Nforce2 to NIE INSTALUJEMY sterowników Nvidia Ide SW, są poza wcześniejszymi wersjami bodajże 2,45 niekompatybilne z interfejsem ASPI (nie wiem jak ma się sprawa z Nforce3 i 4) pozostajemy przy standartowych sterownikach Microsoftu, w systemie powinno się zainstalować jakiś kodek DV np. bardzo dobry Mainconcept DV,
2.Zgrywać należy po FireWire i NAJLEPIEJ programem w którym zamierzamy przeprowadzić montaż. Jeśli program ma możliwość wyboru jakości zgrywania to wybieramy zawsze pełną jakość DV. Początkująm polecam Pinnacle Studio koniecznie w wersji 9 (NIE 10), a dlaczego Pinnacle, ano jest po polsku.
3.Po montażu eksporujemy gotowy materiał do pliku Avi DV czyli przy użyciu dokładnie takiego samego kodowania DV jak materiał źródłowy, NIC nie zmieniamy.
4.Kodowanie do mpeg2 czyli formatu używanego w DVD-Video. Temat rzeka. Osobiście wyprówałem bardzo dużo enconderów pod kątem jakości materiału wyjściowego i wg mojej oceny Canopus Procoder będzie tu najlepszym rozwiązaniem, drogi jak diabli ale w omawianym procesie sprawdzi się na 5+. O ile się nie mylę jest instrukcja do Procodera na Cdrinfo ale parę słów skreślę w celu przypomnienia konfiguracji. W programie wskazujemy pilk źródłowy DV w zakładce source. W zakładce target wybieramy format wyjściowy DVD PAL Mpeg-DVD-Pal Mastering quality. W opcjach wchodzimy do Advanced i po kolei wszystko ustawiamy, to co najistotniejsze być powinno to : no splitting,elementary stream,no chapter,Pal 720x576,Lower/bottom field first,mastering quality,use close GOP-nie zaznaczamy, dla materiału do 63 min ustawiamy CBR i niżej wpisujemy bitrate 8952 przy czym wcześniej musimy zmienić Audio na Audio Layer 2 i jego bitrate na 384, inta DC precision ustawiamy na 10, inne opcje niezmienne tak jak po instalacji. Wciskamy convert i cierpliwie czekamy na finał kodowania a potrwać ten proces może długo, przestrzegam przed szybkimi enconderami gdyż poza prędkością nie oferują nic a już na pewno porządnej jakości. W wyniku kodowania dostaniemy 2 pliki zgodne ze standartem DVD i w jakości niemal jak źródło.
3.Authoring. Początkującym polecam TMPGenc DVD Authorung 1.6. Jest prosty i nie robi takiej głupoty jak np. Ulead DVD Workshop czyli ponownego kodowania do mpeg2. TMPGenc DVD Authoring polecam również do wypalania materiału na płytę. Aha, jeśli płyta jest + wcześniej oczywiście tak jak to ktoś wspomniał warto zmienić jej sygnaturę (bitsettig) na DVD-Video.

To tyle z mojej strony. Jak jakieś pytanka to służę.

edit. Jeśli w materiale pojawiają się artefakty czyli wspomniane tu kropeczki to o ile nie są już rdzennie nagrane na taśmie to radzę szukać przyczyny a nie bawić się w odszumianie bo jest to pozbawione sensu. Ważne żeby autor wątku napisał kiedy one się pojawiają, na jakim etapie, po zgraniu, po esporcie do wynikowego DV czy po kodowaniu do mpeg2, ustalmy etap to pomogę.

sobrus 24.02.2006 23:04

Nie z kazdym ASPI sterowniki nvidii sie gryza. ASPI od nero dziala.

Obecnie mam eksperymentalnie zainstalowane (na plycie z nforce2) sterowniki IDE SW od nforce4. Te od nf2 sa do bani (nagrywarka wypala z bledami) i od dawna nie sa aktualizowane. ASPI dziala teraz tak jak dzialalo ma sterach ms, nagrywarka tez, a w benchmarkach dysku widac pewien wzrost (powiedzmy z 34 na 36, nie sa to zadne jednostki podaje dla orientacji) . A jak mam 50GB pliki to kazdy wzrost wydajnosci jest przydatny :)

Komercyjne encodery MPEG sa oczywiscie najlepsze ale tak jak napisales sa przewaznie bardzo drogie. Watpie zeby kogokolwiek z nas bylo stac na Procodera. Moze CCE Basic jeszcze jakos (50USD) . Ale jesli za darmo moge miec porownywalny i stale rozwijany HC to chyba sie nie bede zastanawiac, poza tym moge go swobodnie kazdemu polecic do "zabawy".

Podobnie z TMPGEnc DVD Author to prawie 80USD - malo kto da tyle zeby zrobic DVD ze swiat Bozego Narodzenia :) jesli obok ma za darmo DVD Stylera. Na poczatek na pewno starczy.

Oczywiscie mozna kombinowac z tzw "rodzynkami" i "serialami" ale po co... :blee:

Wracajac do kropek - masz 100% racji. Stad moje wczesniejsze pytanie czy te kropki sa przed kompresja mpeg. Reszta o odszumianiu byla napisana "z wyprzedzeniem" :) gdyz uznalem ze to prawdopodobnie szum CCD.

Edson 25.02.2006 00:03

Z tym ASPI i SW nie ma reguł, częściej jest źle niż dobrze, jako ciekawostkę napiszę,że z NeroASPI też mi się pogryzły, chyba przedostatnia wersja SW, napędy były widoczne ale płyty na innym komputerze widziane były jako uszkodzone. Dlatego jako radę dla nowicjusza napisałem aby ich nie instalować. Co do CCE to jest to tani i bardzo dobry soft, w dziedzinie ponownej kompresji strumienia mpeg2 progresive myślę,że nie ustępuje Procoderowi a niewykluczone, że jest lepszy ale DV z przeplotem to już domena Procodera. Miałem też pewien problem z CCE 2,70, otóż jakimś sposobem mimo prawidłowego ustawienia mylił półobrazy.

Pozdrawiam.

Arepo 25.02.2006 01:33

@Edson
Sporo ciekawego napisałeś i nie ma się właściwie do czego przyczepić. Mogę jedynie dodać, że dźwięk obecnie lepiej kodować do AC3 2.0 niż do mp2, a Bitsettig można zmienić, choć tak na prawdę to problem starych odtwarzaczy i teraz prawie nie istnieje. Fajnie też by było, gdyby Twoja metoda opierała się na darmowych lub nieco tańszych programach. Poza tym wszystko super :).

Wiem też coś o sterownikach od nvidi (mam płytę na nforce2), bardzo szybko odeszły w niepamięć. Używam oczywiście systemowych, działają bezproblemowo.

Co do kodeka mpeg-2 to wiadomo, że każdy ma swoje typy i przyzwyczajenia. Nigdy nie używałem procodera, ale z tego co czytałem na forum rzeczywiście robi dobrą robotę, choć nikt się jakoś specjalnie nie zachwycał. Gdzieś czytałem, że wygląda to podobnie do TMPGEnc z najlepszymi możliwymi ustawieniami, ale oczywiście prędkość działania jest duuużo większa. Ja od jakiegoś czasu zacząłem używać QuEnc. Wiem co jak ustawić i rezultaty są przyzwoite. Teraz pobawię się HCEnc i może się przerzucę. Po prostu bardzo lubię darmowy soft :taktak:. Muszę przyznać, że co do CCE i jego kłopotów z interlace-m dowiedziałem się dopiero w tym temacie. Specjalnie obejrzałem sobie dzisiaj 2 płyty (materiał naturalnie z kamery DV) zrobione w CCE 2.67 i wszystko wygląda dobrze, obraz ostry jak żyleta.

Co do tych kropek w obrazie to stawiam że są od razu w materiale zgranym z kamery. Sam często kręcę NV-DS60 Panasonic-a z matrycą 800k i w ciemniejszych miejscach jest ich od cholery ;).

pozdrawiam

sobrus 25.02.2006 12:46

Kiedys zrobilem probe (w ramach checi pozbycia sie TMPGEnca)
TMPGEnc (myslalem ze jest najlepszy) vs HC Enc 015 vs QuEnc vs FreeEnc
(wszystkie oprocz pierwszego sa darmowe)

no i wyniki:
na poczatku bardzo sie mi spodobal quenc. Material z divxa zakodowal z malym bitrate o niebo lepiej od tmpgenca i o dwa nieba szybciej. jednak na materiale z mojej analogowej kamery po prostu sie wylozyl. Wyszly czasem kwadraciki i juz. Troche sie zmartwilem ale nie poddalem sie i sciagnalem HC oraz FreeEnc.

Oba te encodery poradzily sobie z kamera duzo lepiej niz QuEnc, obraz byl wlasciwie idealny, podobnie jak przy TMPGEnc ale w duzo krotszym czasie. Co do TMPGenc to jest swietny przy wysokim bitrate. Przy nizszych jakosc jest zalosna w porownaniu do HC czy FreeEnc , a kodowanie dwuprzebiegowe trwa wieki jesli nie dluzej. (ile ja czasu przez tmpgenc stracilem! zwlaszcza ze kiedys nie mialem prawie 3Ghz potwora. ale myslalem ze wolniej to lepiej...).

FreeEnc podobnie jak QuEnc opiera sie na ffmpeg, ale mocno "stuningowanym". Daje bardzo dobre efekty, czasami prawie tak dobre jak HC, w dodatku duzo szybciej (i mozliwe jest kodowanie VBR w jednym przebiegu). Niestety ma tez on swoje wady. Przede wszystkim trudno w nim porzadnie ustawic bitrate, po prostu dziala ono jak chce, mozemy np ustawic 4000kbit a otrzymac plik 2000kbit - dlatego wole HC. Z drugiej strony FreeEnc potrafi generowac bardzo male pliki niezlej jakosci. Moze sie zdarzyc ze 720x576 mpeg2 zrobiony z divxa bedzie zajmowac tyle co wejsciowy divx (!!!) a jakosc bedzie bardzo dobra, praktycznie nie do odroznienia. W najnowszej wersji 050 podobno poprawili problem z bitrate. Mysle ze ten encoder jest tez warty uwagi, ale do waznych archiwalnych rzeczy i tak polecam HC.

Natomiast QuEnc wedlug mnie wyraznie odstaje od HC i FreeEnca w przypdaku trudnego materialu, w dodatku jest od tego drugiego sporo wolniejszy.

Dziadeczek 25.02.2006 14:44

Cytat:

Napisany przez Edson
. Początkująm polecam Pinnacle Studio koniecznie w wersji 9 (NIE 10), a dlaczego Pinnacle, ano jest po polsku.
3.Po montażu eksporujemy gotowy materiał do pliku Avi DV czyli przy użyciu dokładnie takiego samego kodowania DV jak materiał źródłowy, NIC nie zmieniamy.

Mam właśnie Pinnacle Studio 9.1xx i jako dyletant czyli bardzo początkujący zastanawiam się nad tym czy tego programu użyć tylko do przechwycenie materiału czy może aż do kresu jego możliwości czyli do momentu wysunięcia tacki z nagraną płytą DVD?? Jest ten program dość przyjazny ale jakie efekty uzyskam?? I na koniec: całość dotychczasowej dyskusji jest oddrukowana, oprawiona i będzie czytana po wielokroć. Pozdrawiam Mistrzów.

Edson 26.02.2006 01:44

Na początek zaktualizuj go do najnowszej wersji z serii 9, bodajże 9.45 ale mogę się mylić co do samych cyferek. Sam program śmiało wykorzystaj do przechwycenia oraz montażu i zakończ eksportem do pliku Avi DV czyli zgodnie z formatem źródłowym. Kodowanie do mpeg2 powierz lepiej jakiejś innej aplikacji.

Pobaw się trochę samym montażem aby poznać rzemiosło, Matrixa Studiem nie wykonasz ale ciekawie zmontowany film z imprezy lub wakacji tak.

xxlgreg 27.02.2006 09:02

Witam ponownie.
Otoz porobilem w wekend kilka prob. Kolorowe smieci pojawiaja sie na materiale po kompresji:(Probowalem HCEnc) Na materiale zrodlowym nie ma tych smieci.
Wracajac do mojego pytania czy mozna korzystajac z CCE uzyc programu DVD2SVCD do konwersji DV -> mpg mam problem z zaladowaniem pliku dv do programu - komunikat Unknown fccType in header. (iavs)
Co mozna z tym zrobic?

Edson 27.02.2006 11:12

Tak jak to napisałem wcześniej w systemie trzeba zainstalować jakiś kodek DV aby wszystkie programy nie miały kłopotu z identyfikacją tegoż formatu. Systemowy Microsoft DV nie załatwia sprawy. Polecam Mainconcept DV, niestety płatny, bezpłatny jest bodajże Panasonic DV, osobiście nie używałem.

sobrus 27.02.2006 12:17

kodek Cedocida chyba zalatwia sprawe w 100%.
Co do pojawiania sie kropek to jestem bardzo zdziwiony. Kodowalem juz przy pomocy HC niejeden material i to z roznych zrodel i nie zauwazylem zadnych artefaktow.

Arepo 27.02.2006 15:46

Cytat:

Napisany przez xxlgreg
Kolorowe smieci pojawiaja sie na materiale po kompresji:(Probowalem HCEnc) Na materiale zrodlowym nie ma tych smieci.

Może zamieć screena, zobaczymy jak to wygląda.

Edson 27.02.2006 18:40

Właśnie screen byłby wskazany. Poza tym napisz czy przypadkiem nie używasz 2 HDD i czy materiał po kompresji nie ląduje na 2 dysku w stosunku do źródła. Swego czasu też mnie prześladowały takie różnokolorowe na moment zapalające się w przypadkowych miejscach kropeczki, winny był uszkodzony jeden kanał w kontrolerze SATA, konkretnie SIL 3112 na Abit NF7-S,

1stwasp 27.02.2006 20:14

Hej... pozwolę się wtrącić do dyskusji...

Nie będę juz tu wszyskich cytować, bo się wątek rozrósł, ale mam kilka spostrzeżeń.

Po pierwsze w systemie ma być zainstalowany jakiś dobry kodek DV - ja polecam kodek Panasonica. Można go ściągnąć w necie za darmo i zainstalować.

2. Nie używajmy do kodowania DV programu CCE - ten program to pic na wodę fotomontaż, działa dobrze tylko podparty avisynthem, przy czym przy tym standardowym podparciu typu convolution3d obraz faktycznie pozbywa się zniekształceń w jedenym miejscu ale za to metoda ta generuje mnóstwo znieształceń obrazu gdzie indziej...
Co do ilości przebiegów to już tutaj 100 razy pisałem co o tym sądzę więc nie będę się powtarzał...
Do kodowania DV można użyć w zasadzie tylko 2 programów - Procodera ale w wersji 1,5 i TMPGEnc w wersji 2.5 - wersje nowsze - szkoda gadać...

3. Jak już tu zostało napisane - przeplotu nie usuwamy - to są przyzwyczajenia rodem z DivXa i niech tam pozostaną :-)
4. Do kodowania materiału DV NIE UŻYWAMY CBR - NIGDY!!!, chyba, że chcemy mieć w efekcie po kodowaniu kiepski obraz :-)
Kodowanie CBR jest również nonsensowne z punktu widzenia matematycznego. Z punktu widzenia obrazu również może generować artefakty, szczególnie dla dużych stabilnych płaszczyzn jednokolorowego obrazu, np. jak ktoś sobie sfilmuje niebo bez chmur, bo lubi kolor niebieski i zaalokuje tam 8Mb/s to zobaczy po kodowaniu pewne ruchy tego nieba, których tam nie było :-) Ale jak kto lubi... (może powinienem napisać używając wprawnego oka, ale to już nie moja sprawa co kto widzi a czego nie...)
Precyzja DC na poziomie 9 bit również wystarczy, 10 bit dedykowane jest do High Profile, ale jak ktoś lubi niech sobie zostawi 10bit - będzie miał przy godzinnym kodowaniu 3600 bitów więcej nagranych na płycie :-)
5. Nie kodujemy również dźwięku do MPEG layer 2 - to nie jest fonia podstawowa dla standardu DVD Video, dla PAL jest to rozszerzenie specyfikacji, dla NTSC w ogóle nie istnieje w standardzie DVD fonia MPEG2.
Jeżeli już to kodoujemy do AC3 i w zasadzie tylko przy użyciu koderów komercyjnych (polecam Sony Vegas). Nie używajcie do kodowania AC3Machine. Z uwagi na kiepskie rezultaty kodowania przestał być ten dll supportowany przez BeSweet. Może się okazać że dźwięk po AC3MAchine pompuje - jak ktoś słyszał kiedyś jak działa DBX w magnetowonach analogowych (heh... - pamiętacie jeszcze DBX) to on pompował tak samo :-)
Popełniłem kiedyś taką instrukcję do FFMPEG GUI ale powoli się również od tego programu odżegnuję, choć jego zastosowanie jest lepsze niż AC3Machine...
6. Jeżeli ktoś chce to podam przepis poniżej jak zrobić MPEG2 z DV w miarę najlepszy z możliwych sposobów, po części bazuje to na artykule http://www.cdrinfo.pl/artykuly/dvtodvd/ jest jakby jego rozwinięciem - ten art wymaga już pewnych poprawek i zmian, bazujących choćby na moim doświadczeniu, które do tamtych czasów się zwiększyło, a na poprawki nie ma już czasu (i motywacji :-)
Program - mój ulubiony TMPGEnc 2.5
ustawienia:

Video
Stream type: MPEG-2 Video
Size: 720 x 576 (PAL)
Aspect ratio: 4:3 Display [16:9 Display]
Frame rate: 25 fps (PAL)
Profile & Level: Main Profile & Main Level (MP@ML)
Video format: PAL
Encode mode: Interlace
YUV format: 4:2:0
DC component precision: 9 bits (10 bits - nie upieram się jak ktoś lubi)
Motion serach precision: Highest quality (very slow)
Rate control mode: 2 pass VBR (VBR)
I tutaj panuje dyskusyjna dowolość, można zaryzykowac ustawienia:
Average: 8000
Max: 9000
Min: 2000

Advanced
Video source type: Interlace
Fideld order: Bottom field first (field B)
Source aspect ratio: 4:3 Display [16:9 Display]
I teraz uwaga: Wchodzimy w noise reduction i ustawiamy:
Still picture - 0
Range - 1
Time Axis - 100
To ustawienie spowoduje, że MPEG2 po kodowaniu będzie gładki niemalże jak na komercyjnych produkcjach DVD - mankament - czas kodowania rośnie w nieskończoność :-)
Mało tego najlepiej to ustawienie działa dla kamer typu Prosumer (VX200, GS400)
Video arrange Method: Full screen (keep aspect ratio)

GOP Structure:
Od góry 1, 4, 2, 1, Max number frames in GOP: 15 - są to ustawienia dla PAL
Ptaszek tylko przy detect scene change

Quantize matrix - default

I teraz najważniejsze - na P4 HT z 1GB dual RAM kodowanie materiału trwającego 1 godzinę trwa około lub nieco powyżej 48 godzin...
Ja robię to tak, że jak mam okazję wyjechać na weekend to wtedy zostawiam kompa zabezpieczonego UPSem. Po powrocie z weekendu mam piękny plik MPEG2 :-)
Płacę trochę za prąd bo komp wtedy żre mi 300W z sieci non stop, ale daję radę :-)
Jeszcze nic lepszego nie udało mi się wytworzyć niż to co powyżej, nawet używając skryptów avisynth.
Same próby z filtracją w avisynth trwają o wiele dłużej i dają gorsze efekty (blokowe zakłócenia od FFT)

Darmowe kodery radzę sobie odpuścić, chyba, ze ktoś lubi się katować bardziej niż ja :-)

Pozdrawiam!

PS - Arepo - jak tam MAYA44?? Ja od kiedy wywaliłem szumblastera i robię odsłuchy na mai to odkryłem cudowny świat dźwięku :-)

sobrus 27.02.2006 21:17

@1stwasp
bardzo ciekawe uwagi. zapytam sie tylko czy testowales HC Enc? Nie nalezy oceniac encodera po tym ze jest darmowy. Uzywalem TMPGEnca ale moja cierpliwosc sie skonczyla (a poza tym przyznaje nie mialem legalnego a tego nie lubie), teraz jade na HC i na moje oko obraz gorszy nie jest (przynajmniej na materiale z Video8).
Profesjonalnych testow nie robilem, ale biorac pod uwage ze nie mialem cierpliwosci w tmpgencu ustawic 2-pass to obraz jest pewnie nawet lepszy :haha:.

1stwasp 27.02.2006 21:28

Cytat:

Napisany przez sobrus
@1stwasp
bardzo ciekawe uwagi. zapytam sie tylko czy testowales HC Enc? Nie nalezy oceniac encodera po tym ze jest darmowy. Uzywalem TMPGEnca ale moja cierpliwosc sie skonczyla (a poza tym przyznaje nie mialem legalnego a tego nie lubie), teraz jade na HC i na moje oko obraz gorszy nie jest (przynajmniej na materiale z Video8).
Profesjonalnych testow nie robilem, ale biorac pod uwage ze nie mialem cierpliwosci w tmpgencu ustawic 2-pass to obraz jest pewnie nawet lepszy :haha:.

Hej :)

Robiłem kilka testów HC ale przyznam się szczerze w jego pierwszych (jeżeli nie najpierwszych) wersjach i się trochę zraziłem.
A ja jestem z tych co jak się raz do czegoś na początku zrazi to już później po to nie sięga nawet gdyby to coś nagle cudem się stało :) Może to i źle, ale taki już jestem :)

Fakt - prędkość to jest najbardziej poważny mankament TMPGEnc i wiem, że ludzie go nie używają bo ich szlag trafia...
Mi to nie przeszkadza - jak pisałem lubię jeździć na weekendy poza miasto więc daję radę :)

Pozdrawiam!

Arepo 28.02.2006 01:08

@Edson
Widzę, że męczymy się z tą samą płytą :). Ma ona niestety duże problemy z poprawną pracą z dwoma dyskami SATA i to zarówno przy ustawieniu macierzy jak i bez. Ja mam RAID0 i nic nie świadomy uszkodziłem sobie całą masę danych, głównie dużych plików (na szczęście miałem backup). Zobacz ten temat . Cała sprawa wyszła podczas nieudanych prób kompresji dużych plików. Na szczęście przestawienie jednej opcji w biosie pomogło. To podobno wina złej współpracy kontrolera z chipsetem. Widziałem nawet wypowiedzi, że tej płyty po prostu nie można zmusić do bezbłędnej pracy z 2 dyskami sata. Może u Ciebie był podobny problem z uszkodzeniem danych zobacz tu.

@1stwasp
Fajnie, że przyłączyłeś się do dyskusji :piwo: , zawsze czegoś nowego się człowiek dowie. Muszę Ci powiedzieć, że zrobiłem kilka filmów w TMPGEnc ale dałem sobie spokój, naturalnie z powodu prędkości działania. Na słabszych ustawieniach, które stosowałem, rezultat był również dobry, chociaż raz miałem dziwne wrażenie, że kolory w stosunku do źródła trochę wyblakły (może coś było namieszane). Ja z resztą chyba nie jestem specjalnie wymagający jeśli chodzi o obraz i dopóki film jest ostry i coś mi w nim wyraźnie nie przeszkadza to jestem zadowolony ;). Dlatego nawet działanie QuEnc mnie zadowala, szczególnie w Rebuilderze.

Zrobiłem już sobie szablon w TMPGEnc z podanymi przez Ciebie ustawieniami i będę testował gdy nadarzy się wyjazd weekendowy :).

Dźwięk AC3 obecnie kompresuję wyłącznie w ffmpeg+gui. Jeśli chodzi o jakieś poważniejsze ingerencje typu zmiana frame rate (stretching) czy częstotliwości próbkowania to robię to w Adobe Audition - nie ma wtedy dyskusji nad jakością. Zresztą równie świetnie przydaje się do tych celów bardzo wczesna i darmowa wersja tego programu Cool Edit 96, trzeba ją tylko znaleźć w sieci. AC3Machine potrafi narobić prawdziwej masakry, przy tego typu konwersjach.

Co do Majki 44 to karta bomba. Właśnie mam na głowie moje monitory AKG :peace: i delektuję się tym dźwiękiem. Do tego rewelacyjnie napisane sterowniki, dobre wejście mikrofonowe i inne bajery typu DirectWIRE. Widziałem wcześniej w działaniu z Cubase-m starszą wersję (MK II) i po prostu praca w ***8222;prawdziwym***8221; ASIO, jest czymś pięknym. Szczególnie, że teraz nawet takie programy jak tracker-y przechodzą na ASIO. Miałem już dosyć użerania się z Live-m i KX-ami, które nie działały tak jak tego oczekiwałem, nie mówiąc już o Sound Storm-ie, który jest OK, ale wyłącznie do gier. Powiem tak : prawdziwa przyjemność w słuchaniu muzyki i komfort przy pracy z aplikacjami audio. Fajnie jest odkrywać nowe rzeczy w ulubionych utworach. Życzę miłego słuchania.

pozdrawiam

Edson 28.02.2006 17:41

@1stwasp
Pisałem wcześniej o Procoderze a ten program możliwości kodowania dźwięku do AC3 po prostu nie ma. Fonia mpeg2 jest akceptowana przez 100% stacjonarnych odtwarzaczy DVD. Powiem szczerze, że nie wiadziałem iż przy NTSC nie występuje, jednak problem poza przypadkiem sprzętu importowanego zza wielkiej wody nie istnieje. Można się trochę posprzeczać o jakość ale gdyby pójść tym tropem to po za typowym wave 16/48 i DTS resztę trzeba byłoby omijać szerokim łukiem. Zresztą na dzień dzisiejszy jakość mikrofonów seryjnie montowanych w kamerach jest na tyle mizerna, że walka o bardzo dobre brzmienie ścieżki dźwiękowej amatorskiego filmu nie ma większego sensu, na codzień używam mojej prywatnej Sony DCR TRV 12E oraz mam dostęp do PD 170P i nawet w tym drugim przypadku dźwięk jest mizerny. Co innego gdyby tak materiał audioCD dajmy na to ze stajni TELARC zakodować do mpeg2 i AC3 i porównać na Mark Levinson + Wilson Audio Grand Slam, wtedy pewnie łatwo wskazalibyśmy faworyta w postaci AC3.
Co do CBR i VBR w przypadku materiału trwającego poniżej 1h to się z Tobą niezgodzę. Osobiście wcześniej nigdy nie kodowałem w CBR nawet krótkich filmów gdyż jako niedoświadczony adept sztuki filmowej spotkałem się z identyczną opinią jak Twoja. Z czasem z tego błędu jednak mnie wyprowadzono a konkretnie importer Canopusa, pierwszy przebieg w zasadzie analizuje materiał tylko po to aby 2 wiedział gdzie uszczknąć trochę z szybkości strumienia. Również moje oko niespecjalnie dostrzega cokolwiek złego w kompresji CBR, natomiast przy 2 pass VBR bitrate min.4000 już tak. Nie wiem może Procoder nie ma talentu do niskich bitrate tak jak TMPGenc ale przy min.2000 tak jak Ty to ustawiasz dla dłuższych statycznych scen byłoby naprawdę marnie nawet na niezaszumionym materiale. Co do jakości Procodera 1.5 vs 2.0 to się z Tobą zgadzam, nasze spostrzeżenia nie są zresztą odosobnione, miałem nawet o tym napisać ale jakoś umknęło mi to uwadze w trakcie pisania, zresztą nie chcę się rozwodzić nad tym tematem bo zakupiłem 2.0 i w trosce o dobry stan ducha staram się nie zauważać tych zmian, z tych samych powodów nie potestuję Twoich ustawień w TMPGenc :) .
DBXa pamiętam dobrze :) , miałem go w swoim ciężko zarobionym Technikcsie na początku lat 90-tych, najpierw był zachwyt a potem definitywne przejście na Dolby C. To były czasy.

@Arepo
Ile ja się nagłowiłem nad tym transferem z dysku na dysk a tu wystarczyło poczytać w internecie, pierwszym odruchem było wyrzucenie HDD, przeszedł nawet niskopoziomowy format a potem drogą prób i selekcji padło na SILa, który jak teraz widzę niczemu nie jest winien tylko komunikacja z chipsetem. Gdym tak sobie dokładnie poczytał na stronie Abita przy okazji zmian biosu co dobrego wprowadzają nowe biosy to pewnikiem szybciej odkryłbym prawdę a tak męczyłem się z tym fantem.

Pozdrawiam wszystkich

1stwasp 28.02.2006 20:16

@Edson

Co do jakości dźwięku zgadzam się z Tobą bo to prawda jest co piszesz o jakości mikrofonów w kamerach i zapewne 99% ludzi korzystających z kamery wystarczyłoby audio nawet mono :-) Ja osobiście nawet czasami wywalam ścieżkę audio zgraną z kamery całkowicie... I tu się zaczyna problem - gdyż dokładam różne melodie, efekty zewnętrzne, dokładam dubbing (może nic specjalnego ale zawsze), itp. Jak mam większe zacięcie to podłączam sobie mikrofon zewnętrzny taki na wysięgniku żeby dograć jakieś dźwięki przyrody :). To jest moje hobby i pewnie mieszczę się w 1% użytkowników korzystających z takich dobrodziejstw. Jak juz zadam sobie trud aż taki to wolę żeby potem dźwięk jakoś brzmiał. Tzn. dobrze brzmiał nie jakoś :)

Co do kodowania to, hmmm... pierwszy przebieg to jest faktycznie analiza, choć bardziej skomplikowana niż się to wydaje na pierwszy rzut oka. Sprzedawców to ja bym się o nic w życiu nie zapytał.
Kiedyś dawno temu jak miałem jeszcze szumblastera poszedłem do MM i zapytałem się jaki jest typ wyjścia SPDIF z karty, gdyż mi się wydaje, że mały jack mono. Facet spojrzał na mnie karcącym spojrzeniem i powiedział - jak to MONO??? przecież to jest karta 7.1 - musiałby pan 8 takich kabli mieć... To w temacie ogólnej wiedzy ludzi sprzedających jakieś tam rzeczy...
Ja tam się nie upieram jak ktoś koduje sobie CBR to niech sobie robi, ale wolę, żeby się tym głośno nie chwalił... Czasami w ustawieniach daję minimum bitrate = 0 co nie oznacza, że koder tyle gdzieś zaalokuje.
Może taki głupi argument przytoczę i pytanie dość retoryczne. Na CBR 8Mb/s wchodzi na płytę DVD komercyjną 2h filmu. Widziałeś kiedyś film komercyjnie wydany jako CBR?
Tak sobie piszę... w zasadzie to niech każdy koduje jak lubi i czym lubi.
Tutaj nie ma prawdy obiektywnej, najlepszego programu i oka bezwzględnego. Gdzieś tam na końcu liczy się również efekt artystyczny i typ kodowania robi się drugorzędny. Choc to jest forum techniczne :) niby :)

@ Arepo - powiedz mi proszę gdyż chciałem zaktualizować ten BIOS na Sil3112 jakiś czas temu ale tam jest napisane że program instalacyjny jest tylko do kart zewnętrznych (osobnych kontrolerów) a nie kontrolerów na płycie.
Jak dałem mu aktualizację to wykrył kontroler na płycie ale go nie zaktualizował - zwyczajnie zawisł po detekcji.
Czym zaktualizowałeś ten bios dla SiLa na MB? Na stronie Abita nie znalazłem żadnego narzędzia do aktualizacji biosów on board kontrolerów.
Ja mam inną płytę coprawda na Intelu - nic się mi nie dzieje - choć na stronie SiLa pisze, że najlepiej zawsze używać komplet najnowaszych sterowników. I tak mam - najnowsze sterowniki w systemie, najnowszy program diagnostyczny ale nie udało mi się wgrać najnowszego biosu do SiLa.
Mógłbyś kilka słów skreślić jak to zrobiłeś??

A majka fajna to fakt - mnie trafiło w końcu w szumblasterze to, że miałem kłopoty z dźwiękiwm 96/24 i to potworne, poza tym to beznadziejne brzmienie.
Teraz to rewelcja - sterowniki bomba, panel sterowania rewelacja, podejście studyjne do dźwięku i jak do moich zastosowan bardzo korzystny stosunek cena/jakość... Musiałem się jednak trochę do niej przyzwyczaić, gdyż ma zupełnie inna filozofię podejścia do dźwięku niż szumblaster. Ale teraz już wiem, ze nie zamieniłbym się spowrotem na żadnego szumblastera :)
A tak by the way - to wyjście SPDIF działa tylko jako monitor wejść 1 i 2 oraz pass thru dla DD i DTS?? Gdyż za cholerę nie wypuszczę z niej fonii MPEG2 albo nawet WAV PCM. Wyjście analogowe dekoduje wszystko jak leci... Wiesz coś wiecej może na ten temat...?

Pozdrawiam!

Edson 28.02.2006 20:57

Zmiana biosu kontrolera SATA zintegrowanego na płycie głównej może odbyć tylko poprzez aktualizację biosu płyty. Trzeba go zgrać, wyedytować w zakresie biosu SATA, wykazać się odwagą i wgrać zmodyfikowaną wersję. Abit zazwyczaj przez pewien okres aktualizuje biosy płyt pod kątem SATA ale przychodzi chwila kiedy nie wiedzieć czemu ma to ...głęboko gdzieś. Sam przymierzm się do takiej operacji, wygrzebię tylko instrukcję (gdzieś mam wydruk) i mam nadzieję będę się cieszył z lepszego kontrolera.

Komercyjne produkcje DVD to trochę inna para kaloszy. Źrodłem nie jest materiał DV a zdygitalizowany do 2k, 4k najczęściej analogowy bardzo wysokiej jakości zapis z planu filmowego poddany jeszcze cyfrowej postprodukcji. Kodowanie do mpeg2 jest sprzętowe i przy założeniu stałej jakości strumienia materiał jest kompresowany ze zmiennym bitrate.

1stwasp 28.02.2006 21:13

Cytat:

Napisany przez Edson
Zmiana biosu kontrolera SATA zintegrowanego na płycie głównej może odbyć tylko poprzez aktualizację biosu płyty. Trzeba go zgrać, wyedytować w zakresie biosu SATA, wykazać się odwagą i wgrać zmodyfikowaną wersję. Abit zazwyczaj przez pewien okres aktualizuje biosy płyt pod kątem SATA ale przychodzi chwila kiedy nie wiedzieć czemu ma to ...głęboko gdzieś. Sam przymierzm się do takiej operacji, wygrzebię tylko instrukcję (gdzieś mam wydruk) i mam nadzieję będę się cieszył z lepszego kontrolera.

No to chyba sobie odpuszczę, gdyż w MB mam najnowszy BIOS i chyba już nie będę mógł zrobić aktualizacji na taki sam :(
Poza tym zaczynam się obawiać o macierz, która działa wyśmienicie, więc raczej wolę nie przedobrzyć :) przynajmniej w tym zakresie :)
Przy okazji jakbyś się dogrzebał do tej instrukcji i mógł mi puścić skana to pamiętaj o mnie proszę... Maila znajdziesz w moim profilu, gdyby nie działało wyślij mi PM proszę...

Pozdrawiam!

Edson 28.02.2006 21:21

Akurat edytowałem swój wpis jak się odezwałeś.
Nie ma problemu, znajdę tę instrukcję i ci wyślę, to porządny opis z poważnego źródła.

Arepo 28.02.2006 23:17

@1stwasp
Ja zaktualizowałem bios kontrolera wczytując cały nowy bios do płyty. Nie ma możliwości aktualizacji samego biosu przy kontrolerze zintegrowanym. Może jedynie w sposób, który podaje kolega Edson, ale bezpieczeństwo takiego działania stoi pod wielkim znakiem zapytania i ja bym się za to nie zabierał. Nawet nie proszę o przepis, by mnie nie kusiło ;). Jeśli u Ciebie wszystko działa bez problemu to nie ma co ruszać, bo można przez przypadek zrobić sobie krzywdę :).

Co do Majki to ja używam tylko wyjść analogowych i tu jak wiesz nie ma problemów. Poczytałem trochę na forach i w przypadku użycia wyjść cyfrowych ludzie piszą, że są właśnie problemy przy odtwarzaniu zwykłych plików typu *.wav czy *.mp3. Nie ma kłopotu z DD, DTS, ani z tym co słychać na wejściach. Jeden gościu napisał, że w jakiś niepojęty sposób zależy to od playera i u niego wszystko jest OK tylko w Real Playerze. Nie chce mi się w to wierzyć, ale można spróbować.

pozdrawiam

1stwasp 01.03.2006 07:02

@Arepo
Co do biosu to sprawdziłem wersję którą mam i pochodzi ona mniej więcej z czasu kiedy aktualizowałem bios MB, co oznacza, że faktycznie musiał się zupgradeować z biosem płyty...
Tej osobnej aktualizacji sam się obawiam, ale z ciekawości poprosiłem kolegę Edsona o opis - nawet jak z niego nie skorzystam to przynajmniej będę mądrzejszy :)

Co do majki to potwierdziłeś to co sam zaobserwowałem... Z jednej strony to ciekawe z drugiej jak poczytałem instrukcję i obejrzałem schemat blokowy to jasno wynika, że tak ma to działać (monitor wejść analogowych + DD, DTS). Wszelki sygnał łącznie z brzęczeniem Windowsa chodzą po wyjsciu 3. Zaopatrzyłem się więc w odpowiedni kabelek - gra i buczy - w zasadzie gra, poprzednia karta buczała :)

Dzięki!
Pozdrawiam!

xxlgreg 06.03.2006 08:17

juz sie gubię
 
dzikuje za porady ale mam jeszcze jeden ostatni problem zwiazany tematem.
Otoz wiem juz ze nie nalezy sie przejmowac tzw przeplotem, czyl materiam zrodlowy (avi) zgrany z kamery powinien zawierac interlace.
Chialem porobic testy na innym materiale i zaczalem zrzucac za omoca najpierw Scenalyzera 4.0. Po zrzuceniu uruchomilem avi`k i okazuje sie ze obraz rozmyty bez interlace`u!!! Wersja Scenalyzer 2.1 TO SAMO! No to moze ULEAD VideoStudio7. Zrobilem probe tym programem na krotkim kawalku . Jest Przeplot a juz wiemy ze przeplot to co tygrysy lubia najbardziej :) No to zrzucam 2 kasetki dv tym programem z TAKIMI samymi ustawieniami w programie.
No dzisiaj sie biore za montaz. I o dziwo. Otwieram avi w subedicie, MediaPlayerze i nie mam przplotu :wow: :wow: :sciana:
CO sie dzieje?

1stwasp 06.03.2006 09:09

Taa...

Po pierwsze jeżeli program do zgrywania zapewnia podgląd w rozdzielczości innej niz 720x576 (większej lub mniejszej) to obraz moze byc nieostry - to jest tylko podgląd - ma się nijak do materiału zgrywanego.
Chyba, ze podgląd jest taki jak potrzeba a obraz dalej jest nieostry - wtedy trzeba się zastanowic co jest źródłem problemu. Czasami albo nawet w wiekszości kamery budżetowe nagrywaja obraz, który na PC moze sprawiac wrażenie pewnej nieostrości - ale z tym to juz trudno walczyc...

Po drugie softwareowe playery - o czym była mowa w tym wątku - w większości domyslnie usuwaja przeplot.
Stad AVIk po zgraniu stwarza wrażenie progresiive. W Power DVD to bardzo ładnie widać - mozna sobie zrobić podgląd tak i tak.

Wydaje mi się, ze u Ciebie to kwestia właśnie podgladów, ich jakosci, itp. Musisz się jeszcze przyzwyczaic do pewnych zachowań róznych odtwarzaczy, zacząć używac ich swiadomie i wiedziec w myślach, ze to co widzisz nie koniecznie jest tym czym rzeczywiscie to jest.
NoWYSIWYG - he he he...

Pozdrawiam!

sobrus 06.03.2006 12:51

Chyba wszystkie playery domyslnie wyswietlaja obraz poprzez nakladke (overlay), ktora jest funkcja karty graficznej. To sprzetowe wspomaganie wyswietlania filmow.

Jesli chcesz zobaczyc jak "na surowo" wyglada obraz podejrzyj plik virtualdubem. on domyslnie nie uzywa zadnego wspomagania z wyjatkiem DirectDraw. Mozna wtedy latwo zobaczyc czy jest interlace, bo obraz ktory widzisz jest co do pixela zgodny z zapisanym materialem. Istnieje tez wersja pozwalajaca ladowac pliki MPEG2.

Dziadeczek 07.03.2006 16:06

Witam Kolegów. Chciałem podziękować Kolegom: Piotr34, Arepo, sobrus, Edson, 1stwasp - dzięki waszej ogromnej wiedzy i chęci podzielenia się nią z takimi dyletantami jak ja, osiągnąłem w końcu to co chciałem czyli ładne DVD. Nie zdziałał bym nic bez tego wątku z a powstanie którego dziękuję Koledze xxlgreg. Wszystkie wskazówki znalazłem właśnie tu!! A jak to zrobiłem? przechwytywanie z kamery DV do avi w Pinnacle9, potem w tym samym programie zrobiłem "wycinanki" zbędnych fragmentów, dorobiłem przejścia i zapisałem tak obrobiony materiał do formatu avi. Podkreślam, ten etap zrobiłem w Pinnacle9. Potem użyłem CCE (działa rewelacyjnie) a w ostatnim etapie zrobiłem menu i wypaliłem płytę w TMPGEnc DVD Author. Pozdrawiam z wyrazami głębokiego szacunku: uradowany wielce Dziadeczek

RadekSo 06.04.2006 10:00

Cytat:

Napisany przez Edson
3.Authoring. Początkującym polecam TMPGenc DVD Authorung 1.6. Jest prosty i nie robi takiej głupoty jak np. Ulead DVD Workshop czyli ponownego kodowania do mpeg2. TMPGenc DVD Authoring polecam również do wypalania materiału na płytę. Aha, jeśli płyta jest + wcześniej oczywiście tak jak to ktoś wspomniał warto zmienić jej sygnaturę (bitsettig) na DVD-Video.

Wtrące się. W Ulead DVD Workshop można odchaczyć kodowanie do mpg2. Sam używam tego programu tylko do authoringu od kilku lat i ta funkcja dostępna była zarówno we wcześniejszych werrsjach (1.2) jaki i obecnej (2.0). Natomiast kodowaniem u mnie zajmuje się ProCoder.
Pozdrawiam.

RadekSo 06.04.2006 10:10

Cytat:

Napisany przez 1stwasp
....
4. Do kodowania materiału DV NIE UŻYWAMY CBR - NIGDY!!!, chyba, że chcemy mieć w efekcie po kodowaniu kiepski obraz :-)
....

Być może się mylę ale czy nie jest tak, że w pierwszym przebiegu (jeśli chodzi o VBR) program analizuje poszczególne klatki po to by w następnym użyć do konkretnej klatki odpowiedniego bitrate z narzuconego przedziału np. przytoczonego przez ciebie Max:9000 - Min:2000?
Bo jeśli tak (a właśnie tak myślę) to stosowanie stałego bitrate (CBR) na poziomie 9000 jest w pełni uzasadnione. I wtedy upchniemy na płytkę DVD jekieś 60min materiału w najlepszej jakości.

1stwasp 06.04.2006 11:35

Cytat:

Napisany przez 1stwasp
Kodowanie CBR jest również nonsensowne z punktu widzenia matematycznego. Z punktu widzenia obrazu również może generować artefakty, szczególnie dla dużych stabilnych płaszczyzn jednokolorowego obrazu, np. jak ktoś sobie sfilmuje niebo bez chmur, bo lubi kolor niebieski i zaalokuje tam 8Mb/s to zobaczy po kodowaniu pewne ruchy tego nieba, których tam nie było :-) Ale jak kto lubi... (może powinienem napisać używając wprawnego oka, ale to już nie moja sprawa co kto widzi a czego nie...)

a to była dalsza część mojej wypowiedzi - chyba nie dość dokładnie czytasz posty :(

Dodam również, w odpowiedzi na Twój post, że na pewnym poziomie ogólnosci masz racje. Gdzie leży bład metody CBR?
Jeżeli masz przedział 2000 - 9000Mb/s i dysponujesz przyzwoitym koderem MPEG2, to po pierwszym przebiegu i analizie materiału zaalokuje on w drugim przebiegu OPTYMALNĄ prędkosc bitową. Wracając do moich chmurek, które wiszą na niebie - nie spodziewaj się, że jeżeli koder VBR zaalokuje w nie, np. 4Mb/s a CBR zaalokuje 9Mb/s to bedziesz miał lepszy obraz - będziesz miał wyprodukowane masę pary, która w większości pójdzie w gwizdek - lepiej nie będzie. Tzn. będziesz miał poczucie, że jest lepiej bo jest więcej, ale rzeczywistośc będzie inna :)
Poza tym jak tez pisałem w tym wątku, koder nie jest taki *****ny, że wykonuje głupią analizę polegajacą tylko na myśleniu komu zabrać... To jest bardzo skomplikowana, wielowątkowa analiza materiału, na którą własnie koder CBR nie ma czasu, stad też obraz wyprodukowany wieloprzebiegowo, bedzie zawsze lepszy od jednoprzebiegowo (za wyjątkiem one pass constant quality - ale powoli sklaniam sie do stwierdzenia, że ten tryb chyba jest poza zasiagiem koderów softwareowych).

reasumując - więcej nie zawsze znaczy lepiej - ale jak kto woli - ja się nie upieram, jak kto sobie zakoduje, tak będzie miał :)

Pozdrawiam!

Arepo 06.04.2006 12:02

Cytat:

Napisany przez RadekSo
Być może się mylę ale czy nie jest tak, że w pierwszym przebiegu (jeśli chodzi o VBR) program analizuje poszczególne klatki po to by w następnym użyć do konkretnej klatki odpowiedniego bitrate z narzuconego przedziału np. przytoczonego przez ciebie Max:9000 - Min:2000?

Witam

Gdyby to było takie proste to ustawienie np.: 10 przebiegów w CCE byłoby kompletnie bezsensowne, bo przecież po 2 wszystko jest jasne :).

Cały proces jest dużo bardziej skomplikowany niż się wydaje o czym wspomniał już 1stwasp. Zapewniam Cię jednak, że 10 przebiegów z niższym bitrate-m (oczywiście bez przesady) da lepszy efekt niż 2 z maksymalnym :taktak:.

To potwierdza w pełni, iż maksymalny bitrate nie oznacza zawsze najwyższej jakości kodowanego materiału.

pozdrawiam

Dziadeczek 09.04.2006 15:28

Ptanie z natury dyletanckich: by***322;a tu mowa wcze***347;niej o HCEncoder i FreeEnc i o ich zaletach. Pobra***322;em oba ale nie wiem co dalej zrobi***263; bowiem ja mam plik .avi a one domagaj***261; si***281; plik***243;w: d2v lub avs. Mistrzowie!!! o***347;wiecicie Dziadeczka???? Pewno tak! i wyjdzie znowu, ***380;e Dziadeczek my***347;li czapk***261; a nie g***322;ow***261; Hi Hi

Arepo 09.04.2006 15:52

Kolega sobrus wyjaśnił wszystko w poście nr 10.

pozdrawiam

Dziadeczek 09.04.2006 16:44

Cytat:

Napisany przez Arepo
Kolega sobrus wyjaśnił wszystko w poście nr 10.

pozdrawiam

Bardzo Ci dziękuję. Ale to wszystko dla mnie jest zbyt zawiłe. Z czystej ciekawości chciałem zobaczyć co można zrobić przy pomocy tych programów ale w tej sytuacji pozostanę przy Canopusie. Jednak moja "czapka" już nie ogarnia pewnych spraw. Raz jeszcze dziękuję Arepo.

Edson 09.04.2006 23:54

Gdyby VBR 2 pass dawa***322; lepsz***261; jako***347;***263; od CBR 1 pass to nic nie sta***322;oby na przeszkodzie aby producenci enconder***243;w dla dobra jako***347;ci wyj***347;ciowego materia***322;u zaaplikowali multipass CBR. Tak si***281; sk***322;ada, ***380;e ***380;aden producent nie oferuje takiej opcji z tej prostej przyczyny, ***380;e nic by ona w dziedzinie jako***347;ci nie da***322;a, wi***281;c po co niepotrzebnie komplikowa***263; ***380;ycie.
Owszem CCE jako jedyne ze znanych mi enconder***243;w daje mo***380;liwo***347;***263; kodowania multipass CBR ale w instrukcjii wyra***378;nie jest podane i***380; u***380;ywa si***281; tej opcji tylko w przypadku materia***322;u "multiangle" czyli przy filmach nakr***281;conych z wykorzystaniem wielu kamer z mo***380;liwo***347;ci***261; przerzucania podgl***261;du z jednej na drug***261;. Nie chodzi tu o jako***347;***263; ale o dobre zsynchronizowanie linii czasowych.

Arepo 10.04.2006 19:09

Proponuję abyś wykonał samodzielnie test kompresji materiału dobrej jakości (powiedzmy z kamery DV), za pomocą CCE, czy HCEnc używając opcji CBR i VBR z 2 lub więcej przebiegami (parametry bitrate-u można ustawić na max.). Rezultat powinien być widoczny (dla ułatwienia zrób zrzut klatki w szybkiej scenie, powiększ i porównaj lub uważnie obserwuj odwzorowanie kolorów w ciemnych miejscach).

Cała siła kompresji kilkuprzebiegowej polega między innymi na dokładnym ułożeniu bitów dla każdej klatki obrazu w zależności od analizy wykonanego wcześniej ruchu. Nie pozwala na to metoda CBR.

Kiedyś znalazłem w sieci taki opis (dotyczy kodowania wieloprzebiegowego) i mylę, że jest on prawdziwy :

***8222;Można sobie to wyobrazić na podstawie kolorowej kuli na czarnym tle, szybko odbijającej się po ekranie. Przy metodzie CBR, na całej powierzchni obrazu mamy podobne ułożenie bitów, gdyż kodek nie wie gdzie występuje ruch i obdziela cały obszar podobnie. Przy metodzie VBR fragment z poruszającą się piłką opisuje dużo większa liczba informacji, gdyż czarne tło, tego nie potrzebuje. Przykład ten jest uproszczony do minimum, ale pokazuje na czym polega między innymi przewaga metody kilkuprzebiegowej.***8221;

Aby było śmieszniej, każdy kolejny przebieg powoduje jeszcze dodatkowy wzrost jakości, choć jak zostało już wielokrotnie opisane nie jest to do wychwycenia powyżej 8-10 razy. Zresztą w instrukcji do CCE masz jak byk napisane, że każdy kolejny przebieg powoduje wzrost jakości obrazu :).

Jeśli jednak nie zauważysz różnicy, to pozwól, że przytoczę Ci kilka oczywistych i powszechnie znanych faktów :

- prawie żadne z profesjonalnych wydań filmów na DVD nie mają kodowania CBR
- ludzie, którzy kupili kamery z kompresją bezpośrednio do mpeg-2, skarżą się na złą lub nawet fatalną jakość obrazu mimo posiadania w opcjach możliwości ustawienia bardzo wysokich wartości bitrate, szczególnie jest to dotkliwe w miejscach słabo oświetlonych
- zgrany od razu do mpeg-2 materiał za pomocą kart TV jest słabej jakości (sam to wiele razy doświadczyłem, niesławne rozjechania kolorów), po zastosowaniu kodeka DV i kompresji kilkuprzebiegowej rezultat jest nieporównywalnie lepszy.

Naturalnie jeśli chcesz to używaj metody CBR, może akurat to ustawienie Ci bardziej odpowiada. Ja jednak na podstawie swoich własnych doświadczeń i obserwacji mogę powiedzieć, że metoda VBR i klika przebiegów ma zdecydowanie lepszą jakość niż CBR.

pozdrawiam

maposte 29.04.2006 06:06

witam
prosze o pomoc-pr***243;bowa***322;em kompresowac avi do mpg2 za pomoca HC wg opisu kolegi Sobrusa(dzieki za miniporadnik) ale wyjsciowy plik *.m2v jest zupelnie nieczytelny-poziome uko***347;ne pasy, czy ktos moze wie co mo***380;e by***263; przyczyn***261;? z g***243;ry dzi***281;ki za wszelkie wskaz***243;wki

xxlgreg 28.06.2006 09:10

dv-dvd kiepska jakosc (ponownie)
 
Witam ponownie. Juz raz walkowalem ten temat ale problem powrocil jak bumerang.
Otoz stworzylem krociotki filmik w UleadMediaStudio8. Jakosc pliku wynikowego bez zarzutow.
Przepuscilem go przez CanoPus Procoder2 w opcji ->dvd (vob, mastering quality, Bitrate Type VBR - 2pass 6000-8000kbps, Interlacing BFF). W wyniku tej obrobki dostalem cos strasznego.
Wczesniej sie juz bawilem tym softem i nie bylo takich scen.
Zalaczam screeny zrobione PowerDVD6 z pliku vob i ponizej avi(dv).
Bede wdzieczy za porady.
pozdrawiam Grzesiek
Szczegolnie licze na Arepo i 1stwasp ktorzy mi ostatnio BARDZO pomogli.

Screeny

PS. Przepraszam za jakosc zdjec ale sa to ujecia z okna helikoptera i wszystkie sa rozmazane.

ed hunter 28.06.2006 09:22

nie wiem co jest, ale jak klikam w tego linka to mi się wikipedia otwiera :w00t:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Strona_g%C5%82%C3%B3wna

PIOTR34 28.06.2006 16:11

@xxlgreg to w tym temacie TU nie mog***322;e***347; pisa***263;? wszyscy kt***243;rzy Ci odpowiedzieli dostali by wiadomo***347;***263; na skrzynk***281;, temat jest jak najbardziej aktualny.

Jedno mnie zastanawia, dlaczego ustawi***322;e***347; tak wysoki bitrate 6000 dolnej granicy, my***347;l***281; ***380;e spokojnie m***243;g***322;by***347; ustawi***263; 3000, by***263; mo***380;e to jest przyczyn***261;. Inna kwestia, to materia***322; odtwarzasz na kompie i widoczny jest przeplot, nagraj kawa***322;ek filmu (po przerobieniu) na p***322;ytk***281; DVDRW i sprawd***378; na TV.

Arepo 28.06.2006 20:41

Ilość załączników: 1
Witam

@xxlgreg

Strasznie podbiło nasycenie kolorów w stosunku do materiału źródłowego, sprawdź czy w ustawieniach PowerDVD na zakładce Video nie masz ustawionego jakiegoś innego profilu kolorów niż Original (np.: Vivid). Powinno być tak jak na załączonym obrazku.

Zawsze można spróbować innego kodeka, ustawienia bitrate-u też bym zmienił, jeśli film jest krótki (taki do 1,5 godziny) to powiedzmy na : 2000 (Min), 6000 (Avg), 8000 (Max).

Nic innego nie przychodzi mi na razie do głowy.

Pozdrawiam

xxlgreg 28.06.2006 20:57

Cytat:

Napisany przez PIOTR34
Jedno mnie zastanawia, dlaczego ustawiłeś tak wysoki bitrate 6000 dolnej granicy, myślę że spokojnie mógłbyś ustawić 3000, być może to jest przyczyną. Inna kwestia, to materiał odtwarzasz na kompie i widoczny jest przeplot, nagraj kawałek filmu (po przerobieniu) na płytkę DVDRW i sprawdź na TV.

Fakt , w canopusie min bitrate mialem ustawiony na 0 (teraz zmienilem na 3000), avg na 6000, max na 8000. Nie przynioslo to w zasadzie zadnych zmian. Nadal mam w pliku wyjsciowym widoczne przebarwienia (glownie czerwonawy szum).
Co wypalenia plytki, zalezy mi na tym zeby jakosc byla dobra nie zaleznie czy to bedzie odtwarzane na kompie czy stacjonarnym dvd. Pozatym z tego cos sie juz zorientowalem w tym watku odtwarzacze dvd (na kompie) domyslnie sa ustawine aby usuwaly przeplot, wiec przyczyna nie tkwi tu.:)

xxlgreg 28.06.2006 21:07

Cytat:

Napisany przez Arepo
Witam
Strasznie podbiło nasycenie kolorów w stosunku do materiału źródłowego, sprawdź czy w ustawieniach PowerDVD na zakładce Video nie masz ustawionego jakiegoś innego profilu kolorów niż Original (np.: Vivid). Powinno być tak jak na załączonym obrazku.

Zawsze można spróbować innego kodeka, ustawienia bitrate-u też bym zmienił, jeśli film jest krótki (taki do 1,5 godziny) to powiedzmy na : 2000 (Min), 6000 (Avg), 8000 (Max).

Nic innego nie przychodzi mi na razie do głowy.

Pozdrawiam

Witam Cie Arepo. Nie jest to chyba kwestia Powerdvd, bo NeroShowTime pokazuje dokladnie tak samo. Jestem zdruzgotany wynikiem pracy. Filmik ma 15 minut, wszystko ustawiam na maxa, a jakosc wychodzi ... jak widac na zdjeciach:(
Zauwazym w czasie testow jedna ciekawa rzecz. Otoz w UMS8 jako plik wynikowy ustawilem mpg a nie avi. I ten mpg ma takie same znieksztalcenia jak plik wynikowy otrzymany z canopusa. Troche dziwne.

PIOTR34 28.06.2006 21:26

Sprawd***378; mimo wszystko na TV jak to wygl***261;da, nie wszystkie odtwarzacze na kompie usuwaj***261; przeplot ;)

Arepo 28.06.2006 22:46

@xxlgreg
Chyba czegoś tu nie rozumiem, napisałeś, że plik źródłowy jest dobrej jakości. Rozumiem, że jest to film zgrany wcześniej z kamery, czyli w formacie DV i zmontowany w UMS8 a następnie wyeksportowany ponownie do DV. Czyli widzimy ten materiał na załączonych screenach (ten z widocznym interlace-m), u góry natomiast wynik kompresji do mpeg-2. Jeśli dobrze wnioskuję to dlaczego myślisz, że film źródłowy jest OK ?. Aby coś tu można było stwierdzić powinniśmy zobaczyć obraz avi (DV) bez przeplotu, bo tak to niewiele tu widać. Uruchom to pod ffdshow z odpowiednią opcją i sprawdź. Może ten film po prostu tak źle wygląda, coś mi się wydaje, że tak właśnie jest.

@PIOTR34
Koledze xxlgreg nie chodzi raczej o widoczny interlace, ale o dziwne przebarwienia (np.: czerwone plamy widoczne na trawie) po kompresji do mpeg-2.

xxlgreg 04.07.2006 07:07

Cytat:

Napisany przez Arepo
@xxlgreg
Koledze xxlgreg nie chodzi raczej o widoczny interlace, ale o dziwne przebarwienia (np.: czerwone plamy widoczne na trawie) po kompresji do mpeg-2.

Zgadza się. Przepraszam za pociągnięcie tego (bardzo ciekawego wątku) w złą stronę. Otóż do wiadomości innych początkujących (takich jak ja) wine ponoszą standardowe ustawienia w PowerDVD. W zakłądce VIDEO, w części video enhancement bylo ustawione color profile na vivid, a nie na oryginal. Stad te czerwone przebarwienia.
Mimo wszystko dzieki za pomoc.

Arepo 04.07.2006 09:59

No przecież pisałem o tym od razu w poście 58, ale mówiłeś, że to nie to ;). Tak czy inaczej, ważne, że problem rozwiązany ...

Pozdrawiam


Wszystkie czasy w strefie CET. Aktualna godzina: 16:54.

Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions Inc.