Powrót   Forum CDRinfo.pl > Różne > Off topic

Off topic Forum poświęcone wszelkim innym tematom.



Witaj Nieznajomy! Zaloguj się lub Zarejestruj

Zarejestrowani użytkownicy mają dostęp do dodatkowych opcji, lepszej wyszukiwarki oraz mniejszej ilości reklam. Rejestracja jest całkowicie darmowa!

 
 
Opcje związane z dyskusją Tryby wyświetlania
Prev Poprzedni post   Następny post Next
Stary 04.09.2007, 21:12   #11
Prezesik
Człekokształtny
 
Avatar użytkownika Prezesik
 
Data rejestracji: 27.12.2004
Lokalizacja: Poznań
Posty: 9,088
Prezesik jest wybitnie uzdolniony i zna sie rzeczowo na sprawach <1500 - 1999 pkt>Prezesik jest wybitnie uzdolniony i zna sie rzeczowo na sprawach <1500 - 1999 pkt>Prezesik jest wybitnie uzdolniony i zna sie rzeczowo na sprawach <1500 - 1999 pkt>Prezesik jest wybitnie uzdolniony i zna sie rzeczowo na sprawach <1500 - 1999 pkt>Prezesik jest wybitnie uzdolniony i zna sie rzeczowo na sprawach <1500 - 1999 pkt>Prezesik jest wybitnie uzdolniony i zna sie rzeczowo na sprawach <1500 - 1999 pkt>Prezesik jest wybitnie uzdolniony i zna sie rzeczowo na sprawach <1500 - 1999 pkt>Prezesik jest wybitnie uzdolniony i zna sie rzeczowo na sprawach <1500 - 1999 pkt>Prezesik jest wybitnie uzdolniony i zna sie rzeczowo na sprawach <1500 - 1999 pkt>Prezesik jest wybitnie uzdolniony i zna sie rzeczowo na sprawach <1500 - 1999 pkt>Prezesik jest wybitnie uzdolniony i zna sie rzeczowo na sprawach <1500 - 1999 pkt>
opera [w***322;. < ***322;ac.], dram.-muz., wokalno-instrumentalny, z akcj***261; dram., monologami i dialogami uj***281;tymi w libretcie, przeznaczony do wykonania na scenie (z odpowiedni***261; scenografi***261;), zwykle w specjalnie do tego celu zbudowanym teatrze operowym, r***243;wnie***380; zw. oper***261;. Sk***322;ada si***281; z partii wok. ***8212; solowych (recytatywy, arie, ansamble) i ch***243;ralnych, z partii instrumentalnych (towarzyszenie g***322;osom wok., uwertura, interludium), niekiedy tak***380;e z partii tanecznych (balet) i m***243;wionych. Powstanie o. jako gat. muz. by***322;o zwi***261;zane z d***261;***380;eniem do odrodzenia dramatu starogr. i zapocz***261;tkowaniem przez kompozytor***243;w z kr***281;gu Cameraty florenckiej stylu monodii akompaniowanej. Geneza o. si***281;ga ***347;redniow. dramatu liturgicznego (misterium), tw***243;rczo***347;ci dram. trubadur***243;w (jeux partis), intermedi***243;w, komedii madryga***322;owej. Pierwsze o. to Dafne J. Periego (1597) i Euridice G. Cacciniego (1600) do librett O. Rinucciniego; do rozwoju o. przyczynili si***281; nast***281;pnie: C. Monteverdi (Orfeusz 1607), kompozytorzy szko***322;y rzymskiej (rozgraniczenie partii aryjnych od recytatyw***243;w, rozw***243;j komedii muz.) i szko***322;y weneckiej (rozwini***281;cie belcanta, arii da capo, cz***281;sto z instrumentami koncertuj***261;cymi, stosowanie 3-cz***281;***347;ciowej uwertury zw. sinfoni***261;). Oryginalny typ fr. o. stworzy***322; J.B. Lully (5-aktowa trag***233;die lyrique z prologiem i uwertur***261; typu fr.), opieraj***261;c si***281; na fr. dramacie i tradycjach baletu dworskiego (ballet de cour). Najwa***380;niejszym o***347;r. o. barok. i wczesnoklas. by***322;a szko***322;a neapolita***324;ska, w kt***243;rej nast***261;pi***322; podzia***322; na o. seria (powa***380;n***261;) i o. buffa (komiczn***261;), wykszta***322;cenie zr***243;***380;nicowanych recytatyw***243;w (recitativo secco, recitativo accompagnato), kulminacja rozwoju belcanta (sztuka ***347;piewacza kastrat***243;w), w p***243;***378;niejszym za***347; okresie ***8212; zwi***281;kszenie roli orkiestry, ch***243;ru, rozbudowanych fina***322;***243;w pod wp***322;ywem tendencji klasycyzuj***261;cych w librettach operowych A. Zena, P. Metastasia i C. Goldoniego. We Francji powsta***322;a w tym czasie o. pastoralna i o. baletowa w stylu galant, o. wodewilowa, z silnymi akcentami lud., oraz poza o. powa***380;n***261; ***8212; o. comique; w Niemczech i Austrii rozwin***261;***322; si***281; Singspiel, w Anglii o. balladowa (ballad opera), w Hiszpanii zarzuela z m***243;wionymi dialogami. Reformy o. w duchu klas. dokona***322; Ch.W. Gluck, podporz***261;dkowuj***261;c muzyk***281; akcji dram. o tre***347;ci mitol., wzbogacaj***261;c partie ch***243;ru i orkiestry. Syntez***261; tendencji XVIII w. w o. by***322;y dzie***322;a W.A. Mozarta. Na o. w XIX w. zawa***380;y***322;y silnie has***322;a romant., eksponowane przede wszystkim w tematyce (lud., fantastyczna, nar., hist.). Tw***243;rc***261; niem. o. romant. by***322; C.M. Weber (Wolny strzelec 1821); we Francji powsta***322;a tzw. wielka o. heroiczna (G. Spontini, F. Auber, J.F. Hal***233;vy, G. Meyerbeer); w***322;. o. wczesnoromant. reprezentowali G. Rossini, G. Donizetti, V. Bellini; o. rozwija***322;a si***281; tak***380;e w szko***322;ach narodowych: w Rosji (M. Glinka i kompozytorzy Pot***281;***380;nej Gromadki), w Polsce (S. Moniuszko), Czechach (B. Smetana). Idea***322; romant. syntezy sztuk zrealizowa***322; R. Wagner w swych dramatach muz., wzbogacaj***261;c znacznie zas***243;b ***347;rodk***243;w orkiestrowych i harmonicznych. Tendencje realist. w o. ujawni***322;y si***281; u G. Bizeta (Carmen 1875), cz***281;***347;ciowo u G. Verdiego, zw***322;. u weryst***243;w w***322;. (P. Mascagni, R. Leoncavallo, G. Puccini), a tak***380;e w dramatach realist.-psychol. R. Straussa (Salome 1905, Elektra 1909). Od pocz. XX w. rozwija***322; si***281; dramat symbol. (Peleas i Melisanda C. Debussy***8217;ego 1902) i ekspresjonistyczny (A. Sch***246;nberg, P. Hindemith, cz***281;***347;ciowo Wozzeck A. Berga, wyst. 1925), o. klasycyzuj***261;ca (A. Honegger, I. Strawinski), hist. (S. Prokofjew), fantastyczny (N.A. Rimski-Korsakow, M. Ravel); ***380;ywe pozosta***322;y tak***380;e kierunki nar. (M. de Falla, L. Jan***225;***269;ek, G. Gershwin, B. Britten i in.). Niezale***380;nie od o. eur. by***322;a kultywowana starsza od niej o. chi***324;. (od XIV w.). B. HOROWICZ Teatr operowy, Warszawa 1963; J. KA***323;SKI Przewodnik operowy, Krak***243;w 1964; J. CHOMI***323;SKI, K. WILKOWSKA-CHOMI***323;SKA Formy muzyczne, t. 4: Opera i dramat, Krak***243;w 1976; L. KYDRY***323;SKI Opera na ca***322;y rok, t. 1***8211;2, Krak***243;w 1989.
__________________
Seny, pit i collons!
Prezesik jest offline  
 


Twoje uprawnienia:
Nie możesz rozpoczynać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz umieszczać załączników
Nie możesz edytować swoich postów

BB codeWłączone
EmotikonkiWłączone
Kody [IMG]Włączone
Kody HTML są Wyłączone

Teleport


Wszystkie czasy w strefie CET. Aktualna godzina: 07:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2025, vBulletin Solutions Inc.