![]() |
Optymalny Bitrate Blu-Ray i DVD Kodek H.264 lub H.265
Witam. Na wielu forach i serwisach Nie potrafi nikt podać choćby w przybliżeniu optymalnego bitrate do konwersji Blu-Ray i DVD Na Mp4 kodekiem H.264 lub H.265. Są takie rozbieżności ,że nie można tego ugryźć z żadnej strony.
Przecież znane jest źródło /Blu-Ray,DVD/ Znany jest kodek i kontener. Chodzi mi oczywiście o rozdzielczości 720p i 1080p. Np.dla 1080p wahają się od 1000 do 20000 Kb/s. Ja rozumiem zmienność postrzegania oka ludzkiego.Przecież ustawienia optymalne dla kodeków znamy.Parametry źródła znamy.Parametry efektu końcowego znamy.Ograniczeniem jedynym jest waga filmu lub nie zawsze doskonały konwerter./nie piszę o wiedzy użytkownika/Czym jest podyktowana ta rozbieżność w ilości bitrate.Jeszcze problemem może być nie zawsze dostępny odbiornik /chodzi o rozdzielczość-ale załóżmy ,że jest to telewizor lub monitor jeszcze wczorajszej generacji 2K/Czy ktoś z forumowiczów mógłby mi podać bitrate do konwersji z Blu-Ray i DVD kodekiem H.264 /H.265-0.70H.264/do kontenera mp4. Chodzi mi o rozdzielczości 1080p i 720p.Tylko interesują mnie odpowiedzi poparte może nie naukowo /chociaż też może-wykresy/ale jakimś konkretnym doświadczeniem ,a nie subiektywnymi spostrzeżeniami.Informatyka jest nauką ścisłą i nie lubi gdybania. Wierzcie mi wszystko można ubrać w konkretne wymiary.Przepraszam za tak bezpośrednią i może zbyt obcesową prośbę. Pozdrawiam |
Ustawienia te zależą od wejściowego materiału. Jeżeli dany film ma dużo scen dynamicznych o szerokiej palecie barw to takie sceny powinno się mniej kompresować niż te statyczne gdzie np. jest dużo jednolitego koloru.
Dlatego też nie ma stałej wartości bo jest ona uzależniona od tego co chcemy skompresować. Podobnie jest z audio. Jeden kawałek będzie miał zadowalającą jakość z uzyciem bitrejtu X a dla drugiego trzeba ustawić wyższy. Tutaj masz fajny tutorial od twórców AviDemux dotyczących kompresji z użyciem h264 http://www.avidemux.org/admWiki/doku...tutorial:h.264 Z doświadczenia mogę powiedzieć, że aby film fajnie wyglądał na TV z rozdzielczością FHD(1920x1080) musi mieć ok 8-10Mb/s. |
Pan Woszkowski w swoim artykule mówi zupełnie co innego. /woszkowski.com/
Przytacza ustawienia kodeka H.264 i optymalne bitrate poparte wykresem. 1080p - 2-3 Mbps 720p -1.5-2 Mbps To co pisałem w poście-nie chodzi mi o przypuszczenia czy słowo musi. Tylko konkretne informacje. Co do filmu - chodzi o sceny dynamiczne,kolorowe to sprawa nie istotna ponieważ zawsze stosuje VBR 2pass. Bez względu na to czy film jest dynamiczny czy nie. To jest zawsze opcja ,która eliminuje tzw.pustą konwersję. Co jest najważniejsze gość przedstawia konkretne ustawienia kodeka i potem informuje o optymalnym bitrate przy tych ustawieniach.Te informacje są poparte konkretami. To nie znaczy że jest to prawda ale informacje poparte dowodami. Trzeba to po prostu sprawdzić. Słowo fajnie przepraszam nie oddaje mi treści - odpowiedni wygląd. |
Nie ma czegoś takiego jak optymalny bitrate, nic więc dziwnego że na żadnym forum nikt nie podaje odpowiedzi.
|
Masz na myśli ten artykuł?
http://www.woszkowski.com/optymalizacja-h264,73.html Cytat:
Sam artykuł jest z 2009 roku...mamy prawie 2015. Nie po to jest N profilów, które różnią się*nie tylko obsługą pewnych elementów algorytmu ale i bitrejtem http://pl.wikipedia.org/wiki/H.264/MPEG-4_AVC Kablówka ma ok 3-4Mb/s i widać że tak niski bitrate generuje obraz niskiej/średniej jakości w porównaniu do tego co mamy przy filmach z 10-15Mb/s. Według tego http://www.sat-charts.eu/artykul,238...uty-2014).html TVP1 HD miało bitrate na poziomie 6Mb/s. Tak więc napisze to jeszcze raz - nie ma uniwersalnego presetu dla ustawień kompresora bo zależy on od materiału wejściowego a ten jest różny. Oczywiście na jakość oprócz docelowego bitrate wpływa 50 ustawień kodeka. |
Przy takich wartościach bitrate, podanych w artykule, to jakość będzie bardzo marna, no chyba, że film o Murzynach nocą. || Na dzisiejsze czasy te wartości pomnożył bym razy dwa i będzie ok, no chyba, że plik ma być mały, to coś za coś.
|
Przede wszystkim co to znaczy "optymalne"?
Taki termin trzeba by najpierw bardzo dokładnie zdefiniować. Inaczej pytanie brzmi jak "hej proszę o podanie optymalnego samochodu". |
Skoro podawane są wartości minimalne i maksymalne czyli w/g logiki jest też średnia wartość mogąca uchodzić za optymalną. Co do przepustowości łącza to zgadzam się jest to tzw.wąskie gardło przepływu informacji. Co do wartości bitrate już 2 forumowiczów podało różne wartości.Widocznie do każdego filmu należy podchodzić indywidualnie.
Tylko dziwnym jest fakt ,że nie ma standartu. Nie wierzę,że w wytwórniach filmowych i w konkretnych firmach gdzie produkują płytki Blu-Ray czy DVD nie ma takiego standardu i do każdego filmu podchodzą jednostkowo ? Przecież to nie byłoby opłacalne. Oprócz tego nie wierzę ,żeby nie było standardu przy nagrywaniu płyty matki do powielania.Przecież muszą być założenia oglądalności przez jak największe spectrum użytkowników, czyli pewne ograniczenia co do bitrate kodeków i wszelkich ustawień.Nie każdy komputer czy urządzenie może potem odtworzyć spełniającą maksymalne standardy /znowu te słowo/jakości . Musi być też standard minimalny ze względu na opłacalność. Część użytkowników posiada przecież zabytkowe komputery np z pentium 2.Dlaczego o tym mówię, bo przecież te płytki są wykorzystywane potem też do konwersji. Reasumując odpowiednie ale nie optymalne bitrate dla 1080p to przedział między 6-15 Mb/s. W takim razie czy istnieje taki program,który tę różnice bardzo zniweluje ?Chodzi o program oceniający obiektywnie i bazujący na konkretnych parametrach jakościowych. Czym kierujecie się wybierając bitrate, oprócz optymalnych ustawień kodeka oczywiście. Przecież nie każdy posiada w danej chwili wyświetlacz np.50 cali. Poprawność wyświetlania i brak tzw. artefaktów możemy tylko subiektywnie zauważyć na dużych wyświetlaczach.Jak można nie oglądając wyniku przewidzieć bitrate.Chyba ,że każdy z Was ma kino domowe na całą ścianę i testuje filmy. Muszą być jakieś założenia. Mówię tylko o oglądaniu offline.Chyba ,że jest taki program co mówiłem wcześniej do oceny pliku wynikowego. Pozdrawiam. Przepraszam za te nękające pytania ,ale sam nie mogę dać sobie z tym rady.Chcę moją całą filmotekę umieścić na serwerze domowym.Jest tego ponad 1000szt.Uzbierało się tego.Oczywiście nie mogę przewidzieć na jakim wyświetlaczu będę to w przyszłości oglądał. Co do kodeku chciałbym przesiąść się z H.264 na H.265 bo to przyszłościowe. |
Ogólnie bitrate ma być takie, żeby film wszedł na nośnik. :]
|
Cytat:
http://en.wikipedia.org/wiki/Compari...l_disc_formats Cytat:
Cytat:
Dla mnie przy filmach bitrate przy którym ogląda się z wielką przyjemnością to ok ~10Mb/s. Dla bajek jest to ok ~6Mb/s. Tam paleta kolorów jest bardziej zbliżona do siebie dzięki czemu lepiej się kompresuje i przy mniejszym bitrejcie wyglądają one dobrze. --- Co do tych 40Mb/s to... Kod:
Video Total |
Dziękuję za te informacje. Tak szczerze mówiąc najlepszym rozwiązaniem będzie dla mnie przetestować filmy po konwersji na dużym ekranie minimum 40 cali .
Po obejrzeniu będę mógł zawsze skorygować bitrate. Bardzo dziękuję za wyczerpujące odpowiedzi. Pozdrawiam i zamykam temat |
Zawsze możesz użyć trybu CQ albo CRF (to pierwsze w przypadku MPEG2 lub ASP, to drugie w AVC).
Wtedy kodek użyje tyle bitrate aby uzyskać pożądaną jakość, natomiast tą jakość musisz wybrać własnymi oczami. To będzie z grubsza Twoja "optymalna" jakość określona jedną cyfrą (a nie bitrate). Ale też zależna od innych ustawień kodeka, których jest mnóstwo. Aby to miało sens musisz zawsze ustawiać go tak samo. W zupełności wystarczy 1 pass, ale taki film może być nie do odczytania przez odtwarzacz BluRay ze względu na chwilowe przekroczenia specyfikacji. (ale nie musi, bo nikt nie twierdzi że odtwarzacze też muszą w 100% odtwarzać tylko to co w specyfikacji i najczęściej tak nie jest). Rozmiar pliku wynikowego będzie całkowcie nie do przewidzenia w związku z tym co napisaliśmy wcześniej. Tak przy okazji wybranie jakości własnymi oczami i tak niczego nie załatwi. Zmienisz telewizor, nauczysz się rozpoznawać artefakty powstające przy kompresji i nagle się okaże że jednak się myliłeś i teraz masz nowe lepsze "optymalniejsze" bitrate (oczywiście większe). Dla Ciebie może wyglądać super, ktoś inny może mieć inne zdanie. I znowu będzie trzeba szukać optymalniejszego :) :taktak: |
Oj korci mnie jeszcze.żeby coś napisać. Po pierwsze te moje filmiki będę oglądał tylko i wyłącznie za pomocą komputera teraz i w przyszłości. Dlatego też nie ogranicza mnie pojemność nośnika i możliwości odtwarzania różnych konfiguracji przez wszelkie czytniki wymyślane i produkowane przez fachowców od zarabiania pieniędzy.Dlaczego tak piszę: Wielu znajomych i ja niestety jeden raz zakupiłem sobie urządzonko co miało czytać wszystko. Po 2 latach ze względu na zmiany kodeków wszelkich ustawień i różnych źródeł /kamera,aparaty fot,płyty DVD i inne/Urządzenie nadaje się do wyrzucenia lub do kartonu ze starszymi nośnikami .To samo jak ze starszymi grami i programami ,które działają np: z win 95 lub nawet DOS. Oczywiście są wielbiciele i zapaleńcy starych programów i gier którzy próbują /z różnym skutkiem/renowacji powyższych pod nowe systemy ale to zawsze kropla w morzu. Nie jest to w smak producentów wszelkiego Hardware pod Video./chociaż mogliby zmienić firmware w urządzeniach-trochę by to pomogło/.Jednak to się nie opłaca. Ja mając w miarę nowoczesny system i powoli wzmacniany komputer, mając wszystko na dysku zawsze jestem w stanie odtworzyć każdy film nawet w starym mpg /czy w różnych rozszerzeniach nie popieranych np. przez Microsoft/.Wystarczy tylko wgrać odpowiedni kodek i zmienić trochę ustawienia. Po co to mówię : Bo jestem niezależny od wszelkich gierek panów od kasy/czy blu-Ray 20 giga czy 50 giga itd/. Sobrus pisze-nie ma nic optymalnego. Dlaczego ? Przecież ta Nasza cała dyskusja do czego prowadzi ? Właśnie do zoptymalizowania wszelkich ustawień , weryfikacji programów, dla pogłębienia naszej wiedzy doświadczeniem innych. Zwiększenia przejrzystości informacji dla mniej znających problem jak i również lepszego odbioru końcowych rezultatów Naszej pracy. Czyli nasz główny cel to dążenie w pewnym sensie do doskonałości w tym co robimy./Optymalizacji naszych przedsięwzięć /
|
Kazdy program ma opcje auto+hi quality+fullHD , reszta to lanie wody .
|
Jakie to wszystko proste.Właściwie w jakim celu my tu wysilamy swoje umysły i zdzieramy palce na klawiaturach. To absolutnie nie złośliwość tylko moja droga do znalezienia kontekstu i celu tej wypowiedzi. Moim zdaniem należy właśnie szukanie wszelkich dziur w programach i znajdywanie wszystkich możliwych sposobów na polepszenie jakości i komfortu pracy z programami. Też oczywiście nauka ludzi ,którzy nie znając rozwiązania otwierają ten serwis i szukają coś dla siebie. Może z czasem przyłączą się do Nas. Wypowiedzi w rodzaju : Są ustawienia defaultowe czy presety na różne urządzenia powodują ,że nasza praca / i przyjemność/przestają mieć sens. Po to tu jesteśmy ,żeby użytkownicy zaczęli myśleć i tworzyli własne rozwiązania danych problemów. Żeby powstawała przysłowiowa burza mózgów., która niejednokrotnie daje wiele ciekawych rozwiązań. Przy okazji sami możemy wiele się nauczyć.
|
Ale musisz zrozumiec ze nie ma sensu wywazac otwartych drzwi , te algorytmy sa ustawione na optimum , im sie wiecej grzebie tym wiecej wychodzi kwiatkow na koniec konwersji ;) , zdaje sobie sprawe za sa profesjonalne studia ktore maja cluster-y polaczonych pc i ma sens dla nich grzebanie w tysiacach ustawien a kowalskiego interesuje funkcja auto :P
|
Co nie zaszkodzi nam trochę pokombinować.Jeśli plik wynikowy po konwersji/oczywiście HD/jest równy np :1000 MB i został osiągnięty presetem veryslow i bitrate 4Mb/s ,a przy innych ustawieniach: przy presecie standard i bitrate 12Mb/s-jest ten sam wynik/1000 MB/ -to jakość tego filmu jest porównywalna czy nie?
|
Wracając do polemiki z kolegą misiozolem. Teraz testuję H.265
Źródło Blu-Ray 50Gb. Według wcześniejszych opinii kolegów przy zastosowaniu kodeka H.264 należy zastosować bitrate około 10Mb/s. Wszystko się zgadza. Przy zastosowaniu H.265 /HEVC/ powinienem bitrate zmniejszyć około 40% /Wikipedia i wiele opracowań tak przekazuje/ Do konwersji próbnie stosuję DVDFab 9.1.8.3. W ustawieniach Auto czyli jak kolega namawia przy jakości najlepszej widnieje bitrate 4.4 Mb/s. Czyli w/g fachowców od H.265 powinno być około 6Mb/s a w/g programistów od DVDFab 4.4Mb/s. Gdzie w takim razie leży prawda. Przecież rozpiętość jest bardzo duża.Nie tylko w czasie konwersji ale także w wadze pliku. Pozdrawiam |
Jak już Ci wcześniej wspomnieliśmy nie ma stałej słusznej (jak poglądy polityczne) wartości. Każdy film jest inny i każdy z nich kompresuje się inaczej.
Te 40% jest "płynne" - nie należy podchodzić do tego jak do wyroczni. Czasami lepiej dać te 10-15% więcej dzięki czemu jakość szczególnie przy scenach dynamicznych będzie lepsza. btw, poniżej info o pewnym filmie zakodowanym w AVC: Kod:
General Oczywiście to tylko jedna z wielu wartości pomocniczych do uzyskania optymalnego materiału (stosunek jakości do rozmiaru). Patrząc teraz na film, który zamieściłem to można by było go skompresować z tym bitrejtem 4.5Mb/s dla Video i jego jakość będzie taka sama jak AVC z ~9Mb/s. Tylko...dla mnie w wersji z AVC na TV nie wygląda tak super super. Widzę gorszą jakość w wielu scenach - szum, pikseloza.... Osobiście filmy z AVC kompresowałbym z bitrejtem 20Mb/s a z HEVC w okolicach 10Mb/s. |
To wszystko jest prawda . Dziękuję za ciekawą odpowiedź.Ale jak do diaska mając 100 Filmów Blu-ray przetestować właściwą bitrate.Czy posiłkować się jednak ustawieniami auto czy wziąć to na żywioł, czy patrzyć w tabele. Przecież w moim przypadku nie było to 10-15% więcej, a ok 30% mniej !!!!.
|
A powiedz, czy naprawdę aż taka jest różnica w obrazie pomiędzy ręcznymi ustawieniami a ustawieniami auto?
Ja jak koduję materiał wideo zawsze wybieram auto i jakoś jakoś zawsze jest w porządku ;) |
Cytat:
Ja widziałem i widać to na ekranie. Szczegóły są bardziej widoczne. @layor pierwsze zasadnicze pytanie to - jak mały ma być plik wynikowy i na który kodek się*zdecydowałeś? Od tego zależą inne ustawienia. Mając wynikowy rozmiar obliczasz sobie wartość Bits/(Pixel*Frame) i jeżeli mieści się między 0.225 - 0.300 to konfigurujesz enkoder według wytycznych (nie znam ich) i robisz kompresję. |
A wiec widziałem materiał co zajmuje 8 GB - 10 GB - 12-14 GB - 25 GB - 40 GB - > plik końcowy.
Nie widzę specjalnej różnicy pomiędzy 14 GB plikiem a 40 GB, natomiast przy 8 GB już różnice są widoczne... |
Andy jak pisałem wcześniej zostanę już przy H.265. Waga pliku końcowego to ok 4GB. Źródło Blu-Ray 50 GB. W ustawieniach auto bitrate jest 4.4Mb/s. Na monitorze 27 cali obraz jest w porządku.
|
Czyli twoje filmy mają wagę tylko 4 GB - naprawdę mało - u mnie średnio 12 - 14 GB na film
|
To właśnie zasługa H.265. Jest tylko jedna wada : czas konwersji. Przy Blu-Ray 50 GB
i przy najlepszej jakości to około 25 godzin./i5 4 rdzenie/ |
trzeba wziąć pod uwagę jeszcze to, że x264 i x265 działają na innej zasadzie.
Stwierdzenie że drugi kompresuje 40% lepiej to wartość uśredniona. Na pewnym materiale może kompresować 100% lepiej - na innym dokładnie tak samo. Oczywiście to jest tylko mój domysł - ale poparty doświadczeniem ;) Zadając kodekowi z góry znane Tobie bitrate lub wielkość pliku przejmujesz na siebie odpowiedzialność za jego poprawność. A ponieważ nikt z nas nie posiada szklanej kuli - trzeba się liczyć z możliwością pomyłki Dlatego ja preferuje kodowanie CRF albo CQ jeżeli kodek nie wspiera CRF. |
@layor taki czas masz bo sam kodek jest ustawiony na max.
Popatrz z jakimi opcjami kompresują na scenie i ustaw podobnie. |
Wszystkie czasy w strefie CET. Aktualna godzina: 17:27. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2025, vBulletin Solutions Inc.