Forum CDRinfo.pl

Forum CDRinfo.pl (https://forum.cdrinfo.pl/)
-   Off topic (https://forum.cdrinfo.pl/f5/)
-   -   Nowe przepisy o skuterach a blokady (https://forum.cdrinfo.pl/f5/nowe-przepisy-o-skuterach-blokady-94762/)

Jarson 18.06.2015 16:16

Nowe przepisy o skuterach a blokady
 
Szwagier pożyczył mi do użytkowania skuter 50cc. Bardzo lubię jednoślady, a ponadto dochodzi kwestia ekonomii, więc postanowiłem dojeżdżać nim do pracy, jak akurat nie mam żadnego planowanego wyjazdu. Problem polega na tym, że skuter nie ma zdjętych blokad (przejechane 1800 km, jest na dotarciu jeszcze przez chwilę), a nie wiem, czy zabierać się za nie, czy nie.

Kiedyś oczywiście było to zabronione, ale czy nadal? Na pewno dla nastolatków z kartą motorowerową, ale dla osób ze zwykłym prawkiem, tylko bez kat. A? Obecnie mogę poruszać się skuterami o pojemności do 125cc, które w dodatku żadnych blokad mieć nie muszą. Logiczne wydaje się więc, że powinienem móc też zdjąć blokadę z 50-tki?

Przez chwilę myślałem, że może to być traktowane jako niebezpieczne, bo konstrukcja nie jest zaplanowana i przystosowana do większych prędkości. Ale gdzież - skuter szwagra występuje w dwóch wersjach - 50 i 125cc. Jest ponadto naprawdę spory i widać, że 45 km/h (realnie rozpędza się do 48-50) to nie jest maksymalna bezpieczna dla niego prędkość.

Patrix 18.06.2015 16:20

Mi się wydaje, że masz rację :]


edit:
wydaje mi się, że jednak Retu dobrze się może wydawać :taktak:

Reetou 18.06.2015 17:17

Wydaje mi się, że Patrix nie ma racji :)

Cytat:

Napisany przez Jarson (Post 1328076)
Kiedyś oczywiście było to zabronione, ale czy nadal?

Nie było zabronione. Trzeba tylko było przerejestrować go na motocykl, zmienić polisę i oczywiście posiadać prawko kategorii A, by się nim poruszać.

Teraz do 125 nie musisz już mieć A w prawku. Ale znając naszych urzędników konieczność przerejestrowania i zmiany polisy na wyższą nadal pewnie jest wymagana.

Tak mi się wydaje.

Jarson 18.06.2015 17:37

No właśnie po to pytałem, bo teoretycznie powinno tu nie być żadnego problemu, ale w praktyce...

Nie zmieniam co prawda pojemności pojazdu, ale w dowodzie rejestracyjnym jest też wpis o mocy. Ta z kolei jest przytłumiona. Gdyby było inaczej pewnie żadna zmiana nie byłaby potrzebna...

grzeniu 18.06.2015 18:08

Ciekawe pytanie....nawet się nad tym nie zastanawiałem.
Zmiana przepisów dotyczyła chyba tylko uprawnień do kierowania takimi pojazdami. Piździkami do 50 ccm były motorowery - można jeździć na kartę lub dorosły na dowód os. czy prawko B. Przepisy wymagały ograniczonej prędkości do chyba 50 km/h, dlatego miały blokady. Również ubezpieczenie ich było tanie i nie wymagały corocznych przeglądów technicznych.

Powyżej tych 50 ccm lub 50 km/h w myśl przepisów pojazd stawał się motocyklem z wszystkimi tego rygorami. Moim zdaniem więc teraz odblokowanym piździkiem możesz jeździć, ale przerejestrować i ubezpieczyć jako motocykl.

Technicznie te silniki po zdjęciu blokad chodzą znacznie lepiej i nic im nie jest. Te silniki zrobiono właśnie do pracy bez blokad, blokady sztucznie wymyślili urzędnicy.

misiozol 19.06.2015 19:35

Wiec gwoli scislosci, NIELEGALNE jest odblokowywanie skuterow z prostej przyczyny bo przestaja byc motorowerem/skuterem wedlug polskiego prawa traca homologacje . Ale sa skutery/motorowery NIE przekraczajace 11KW i maxymalnej pojemnosci 125cm3 .

Patrix 19.06.2015 19:39

Czyli nie ma legalnej metody? Jarson chyba ma prawo jazdy kat. B
więc może się poruszać motocyklem do 125cm w świetle nowych przepisów.
http://www.dziennikzachodni.pl/artyk...pisy,id,t.html

misiozol 19.06.2015 19:50

Tak zauwaz jeszcze ze jest limit w postaci 11KW ~17.6 kucy co wystarcza do pedzenia 130km/h , ale problemem jest homologacja bo "uwalniajac" skuter lamiemy warunki homologacji jakie spelnil producent poniewaz ta jednostka miala homologacje na inne warunki ktore w znaczny sposob zostaly przekroczone , i traci tym swoja homologacje i nie moze byc dopuszczona do ruchu wiec skuter by musial przejsc ponownie homologoacje i zostac ponownie dopuszczony do ruchu , troche to powalone ale sens w tym jest bo elementy mogy buc dostosowane do nizszych predkosci w co nie wierze osobiscie , ale nic na to nie poradzisz bzdurne prawo .

Patrix 19.06.2015 20:04

Ilość załączników: 1
Cytat:

Napisany przez misiozol (Post 1328225)
11KW ~17.6 kucy co wystarcza do pedzenia 130km/h

Mnie bawi tylko jedno... zgodnie z polskim prawem nie ma sensu wyrabiać prawa jazdy na motocykl :haha:
wystarczy ten piździak 125cm, przynajmniej nie kusi :P

Załącznik 71474

revolver0 19.06.2015 20:49

to 60 km/h w nocy zostało zniesione. chyba...

Patrix 19.06.2015 21:06

Cytat:

Napisany przez revolver0 (Post 1328229)
to 60 km/h w nocy zostało zniesione. chyba...

Nie strasz :P Aż sprawdziłem. Stan prawny: czerwiec 2015r.
http://kodeks-drogowy.org/ruch-drogo...sc-i-hamowanie
Cytat:

Art. 20.
1. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym w godzinach 500***8211;2300 wynosi 50 km/h, z zastrzeżeniem ust. 2.

1a. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym w godzinach 2300***8211;500 wynosi 60 km/h, z zastrzeżeniem ust. 2.

revolver0 19.06.2015 21:08

to jeszcze nie wprowadzili, ale mam dobrą wiadomość planują...

http://autokult.pl/2328,ograniczenie...nocy-i-w-dzien i tu coś o tym pisali http://moto.wp.pl/kat,55194,title,Ko...?ticaid=115135.

grzeniu 19.06.2015 21:16

No a te piździki 125ccm to są motorowerami czy już motocyklami? Bo chyba na kartę rowerową nie można tym jeździć? Chodzi mi tu np. o kwestie ubezpieczeń i przeglądów.

Kiedyś kodeks drogowy był jasny i prosty i przede wszystkim niezmienny, a teraz w nim grzebią co chwila że człowiek za tym nie nadąża.

Patrix 19.06.2015 21:19

Cytat:

Napisany przez grzeniu (Post 1328238)
No a te piździki 125ccm to są motorowerami czy już motocyklami?

To już są motocykle i musisz mieć kat. B chyba minimum 4 lata na to.


edit.
- uprawnienia B co najmniej od 3 lat :)
http://www.dziennikzachodni.pl/artyk...gowy,id,t.html

grzeniu 19.06.2015 21:23

A co, jeśli zdejmiesz blokady z 50ccm i przerejestrujesz na motocykl? Prawko B masz, resztę załatwisz i będzie OK?
Misiozol coś tu wyskoczył z homologacjami, więc może niekoniecznie będzie OK?

Patrix 19.06.2015 21:25

według misioziola nie będzie ok - sprawa rozbija się o tą homologację, o której pisał, całą resztę dałoby się zrobić.

grzeniu 19.06.2015 21:32

Pewnie by to wyjaśnił jakiś diagnosta, bo może to jest akurat do załatwienia na pierwszym przeglądzie.

Sprawa nie musi wyglądać tak, jak pisze Misiozol, bo np. homologację dostał producent na niezablokowany skuter, a blokady są zakładane dopiero przez np. importera lub główny serwis na dany kraj żeby spełnić wymogi prawne kraju. Niektóre blokady są tak prymitywne, że nie wyglądają na robotę producenta, tylko jakąś manufakturę.

misiozol 19.06.2015 22:12

Nie przecze ze tak nie jest prawnikiem nie jestem , generalnie w/g mnie jedynym problemem bedzie homologacja skutera , podobnym przykladem jest wsadzenie do zwyklej lampy samochodowej zarowki xenon w tym momencie lampa traci homologacje i przy najblizszej okazji smutni panowe zaberaja dowod i auto jedzie na ponowny przeglad . jest to modyfikacja nie przewidziana przez producenta to samo tyczy sie skutera zarejestrowanego jako motorower odblokowanie skutera powoduje jego modyfikacje ;) , i zauwaz ze prawie we wszystkich krajach mianem skutera okresla sie pojazd jednosladowy o predkosci nie przekraczajcej 45km/h i pojemnosci skokowej do 50cm3 .

No i mam rozwiazanie czyli bedzie niezgodnosc bo wystepuje homologacja na motorower i rejestracja na motorower . Tutaj odpowiedz ;)

http://www.skuterowo.com/czy-bedzie-...o-jazdy-kat-b/

Jarson 19.06.2015 22:32

Cytat:

Napisany przez Patrix (Post 1328223)
Czyli nie ma legalnej metody? Jarson chyba ma prawo jazdy kat. B
więc może się poruszać motocyklem do 125cm w świetle nowych przepisów.
http://www.dziennikzachodni.pl/artyk...pisy,id,t.html

Ma, a umie jeździć wszystkim co ma koła, łącznie z Boeingiem (tylko Boeingiem latać nie za bardzo potrafię) :D

Cytat:

Napisany przez misiozol (Post 1328225)
Tak zauwaz jeszcze ze jest limit w postaci 11KW ~17.6 kucy co wystarcza do pedzenia 130km/h , ale problemem jest homologacja bo "uwalniajac" skuter lamiemy warunki homologacji jakie spelnil producent poniewaz ta jednostka miala homologacje na inne warunki ktore w znaczny sposob zostaly przekroczone , i traci tym swoja homologacje i nie moze byc dopuszczona do ruchu wiec skuter by musial przejsc ponownie homologoacje i zostac ponownie dopuszczony do ruchu , troche to powalone ale sens w tym jest bo elementy mogy buc dostosowane do nizszych predkosci w co nie wierze osobiscie , ale nic na to nie poradzisz bzdurne prawo .

Akurat szwagrowy skuter występuje w resjach 50 i 125cc, w związku z tym wszystkie elementy (opony, hamulce, ogólny rozmiar) spokojnie wystarczą na znacznie wyższe prędkości niż 50 km/h (co doskonale czuję kiedy hamuję - z maksymalnej prędkości do 0 dzięki dużej wentylowanej tarczy z przodu skuter wręcz staje dęba). Ale ogólne założenie rozumiem.

Cytat:

Napisany przez Patrix (Post 1328226)
Mnie bawi tylko jedno... zgodnie z polskim prawem nie ma sensu wyrabiać prawa jazdy na motocykl :haha:
wystarczy ten piździak 125cm, przynajmniej nie kusi :P

Załącznik 71474

A jeździłeś kiedyś motocyklem o mocy >100KM? Tu chodzi nie tylko o prędkość, ale o przyspieszenie, którego nie doświadczysz w aucie dopóty, dopóki nie kupisz sobie Veyrona, ew. Ariela Atoma ;) Prędkość też kusi, ale ma swoje wady; wiele lat temu postanowiłem sobie nie wsiadać więcej na mocne motocykle, bo życie mi jednak miłe... Na szczęście jedna nauczka wystarczyła.

Dziś jeżdżę bardzo spokojnie, więc myślę, że problem nie jest już aktualny, ale i tak na szybkie maszyny nie wsiadam :fiu:

Cytat:

Napisany przez grzeniu (Post 1328245)
Pewnie by to wyjaśnił jakiś diagnosta, bo może to jest akurat do załatwienia na pierwszym przeglądzie.

Sprawa nie musi wyglądać tak, jak pisze Misiozol, bo np. homologację dostał producent na niezablokowany skuter, a blokady są zakładane dopiero przez np. importera lub główny serwis na dany kraj żeby spełnić wymogi prawne kraju. Niektóre blokady są tak prymitywne, że nie wyglądają na robotę producenta, tylko jakąś manufakturę.

Homologacja jest niestety na konkretną moc, więc jeśli w kraju skuter ma homologację, to z blokadami. Szkoda, bo zdejmując je miałbym sprzęt, którym w lecie dojechałbym wszędzie tak samo szybko jak autem...

misiozol 19.06.2015 22:43

Hmm generalnie odblokowujac skuter nie zwiekszasz jego mocy tylko sciagasz limiter predkosci co prawda skuter nie pujdzie 130 , ale podejrzewam ze 60 dyszek pujdzie ;)

Jarson 19.06.2015 23:45

Kolegi odblokowany, którym kiedyś jeździłem, bez problemu jechał 70, a na prostej drodze z delikatnym spadkiem nieco ponad 75 :) Ponoć niektóre modele po odblokowaniu ocierają się o 90 :hmm:

grzeniu 20.06.2015 00:05

Po odblokowaniu zwiększają się obroty (blokada na module) więc i moc rośnie.
A większa moc daje większą prędkość po zdjęciu blokady na wariatorze, albo zakładają większe zębatki zdawcze przy tradycyjnych skrzyniach biegów.

misiozol 20.06.2015 09:35

W teori tak , z tym ze homologacja moze byc na motorower/skuter kiedy jest osiagana calkowita moc silnika bo producent wyliczyl calkowita moc silnika z 50cc na chyba 6 kucy i byla to dotychczas maxymalna moc a z tych 6 kucy da sie pojechac z 60-70km/h , a nastepnie jest kastrowany poprzez tego samego prducenta zablokowanym modulem . Generalnie to jest sliski temat :D

Patrix 20.06.2015 11:51

No a co mu zrobią u mnie na osiedlu tylko powietrze spuszczali z kół :D

misiozol 20.06.2015 12:23

Raczej zrobic mu nic nie zrobia , ale do czasu np kolizji drogowej gdze sprawa sie rypnie bo powolaja bieglego okaze sie ze skuter modyfikowany skladki placone sa za co innego i ubezpieczalnia sie wypnie , malo prawdopodobne lecz mozliwe ;)

demek 21.06.2015 15:23

Skuter jest homologowany z limiterami i bez limiterow. Nie moze byc stytuacji, ze ktos ma kat. A, zarejestrowany jako motor a gwarancji i homologacji nie ma. Kazdy skuter mozna kupic bez blokady (jesli jest na module) lub po zmienie tlumika (jesli jest na tlumiku wlasnie).

Kwesta regresu i kopania sie z ubezpieczycielem moze byc tylko wtedy jesli predkosc bedzie przyczyna zdarzenia i to z naszej winy.

misiozol 10.07.2015 12:20

A ja jeszcze z innej beczki , to teraz na to wychodzi ze trzeba wymienic prawo jazdy bo to sie kwalifikuje jako kategoria A1 wie ktos cos na ten temat ?

demek 10.07.2015 13:07

Co masz dokladnie na mysli?

misiozol 10.07.2015 13:36

No banalnie proste nowe przepisy to jest kategoria A1 (ktora z reszta jest w polskim prawo jazdy) i pytanie czy to bedzie wbijane w prawko czy nie , bo nie kazdy kraj w UE i na swiecie musi wiedziec zwlaszcza policja w nim ze w polsce mozna jezdzic skuterem do 125cc/11kw na kat.B, czyli by wypadalo dopisac kategorie A1 do wszystkich praw jazdy ktore maja wiecej niz 3lata czyli wiaze sie to z automatyczna wymiana prawka po uplywie 3 lat i dopisaniem A1 ;)

Patrix 10.07.2015 13:42

wedle mojej wiedzy nic nie wpisuja, Twoim dokumentem jest dowod...
a za granica uprawnien mozesz nie miec ;)

grzeniu 10.07.2015 13:47

A co niby zmieni, że w prawku będziesz miał A1, jeśli trafisz na kraj który nie uznaje naszych praw jazdy?
Co niby tamtejszej policji powie tajemnicze A1?
U nas sprawa raczej nie wymaga ingerencji, chyba że urzędasy sobie coś ubzdurają. Co jest całkiem możliwe.

Patrix 10.07.2015 13:50

wystarczy ze ci nasi sie nie gogadali w sprawie standaryzacji dokumentow, do nowego dowodu inne zdjecie a do prawa jazdy inne, na dowodzie brak adresu a na prawku wbity adres bezsens.

misiozol 10.07.2015 14:25

Cytat:

Napisany przez Patrix (Post 1329975)
wedle mojej wiedzy nic nie wpisuja, Twoim dokumentem jest dowod...
a za granica uprawnien mozesz nie miec ;)

Masz jesli mieszkasz w EU to obowiazuje w calej EU , wiec logicznie myslac majac kategorie A1 bo taka obowiazuje w calej EU powinna zostac wbita w prawko .

Cytat:

Napisany przez grzeniu (Post 1329976)
A co niby zmieni, że w prawku będziesz miał A1, jeśli trafisz na kraj który nie uznaje naszych praw jazdy?
Co niby tamtejszej policji powie tajemnicze A1?
U nas sprawa raczej nie wymaga ingerencji, chyba że urzędasy sobie coś ubzdurają. Co jest całkiem możliwe.

Bardziej mi sie rozchodzi tutaj o kraje EU ;) nie o brazylie :P

Patrix 10.07.2015 14:28

W kontekście, który ująłem nie masz.
To, że możesz u nas w kraju na dowód, nie znaczy, że możesz też i za granicą na tym samym :)

A1 to inna para kaloszy, jeśli masz wbite to lepiej.

grzeniu 10.07.2015 14:32

Nasze prawa jazdy są uznawane w krajach EU i tamtejsi policjanci powinni się na nich znać. A co najmniej mieć możliwość sprawdzenia na poczekaniu podczas kontroli. Nie sądzę, by z tego powodu mogły cię spotkać jakieś przykrości.

PS A1 daje dużo większe uprawnienia, niż B w kwestii poruszania się jednośladami.

misiozol 10.07.2015 14:32

Alez oczywiscie to ja wiem ze w innym kraju sie nie da na dowod , kolega sie o tym przekonal w smutny sposub jak mu skuter zwineli ;) , rozchodzi mi sie o to ze nowe przepisy to w zasadzie kat.A1 dla posiadajacych prawko dluzej niz 3 lata wiec powinna zostac wbijana w prawo jazdy z automatu do prawka ;)

Cytat:

Napisany przez grzeniu (Post 1329982)
Nasze prawa jazdy są uznawane w krajach EU i tamtejsi policjanci powinni się na nich znać. A co najmniej mieć możliwość sprawdzenia na poczekaniu podczas kontroli. Nie sądzę, by z tego powodu mogły cię spotkać jakieś przykrości.

No wlasnie nie , pytalem sie na lokalnej stacji policji i mimo ze jest taki przepis i posiadamy uprawnienia to oni by poszli sladem tego co jest wbite na prawojezdzie ;)

grzeniu 10.07.2015 14:40

Na kat. A1 przechodzisz normalny kurs z egzaminem i możesz jeździć bodajże motocyklami do 50 KM (nie wiem czy jeszcze pojemność nie jest do 500ccm), więc to nie to samo co mały piździk którym możesz jeździć na prawko B.

Edit: A przepraszam, jednak się zmieniło. To o czym pisałem (te 50 KM, niecałe) teraz jest objęte prawem jazdy A2.
W takim razie nie wiem, czy obecnie w kwestii uprawnień na jednoślady prawko B obejmuje to samo co A1?

misiozol 10.07.2015 16:01

Wlasnie zobacz sam https://pl.wikipedia.org/wiki/Prawo_jazdy_w_Polsce

Cytat:

Napisany przez grzeniu (Post 1329984)
Edit: A przepraszam, jednak się zmieniło. To o czym pisałem (te 50 KM, niecałe) teraz jest objęte prawem jazdy A2.
W takim razie nie wiem, czy obecnie w kwestii uprawnień na jednoślady prawko B obejmuje to samo co A1?

I o to mi sie rozchodzi polacy po trzech latach z automatu dostaja A1 ;) wiec powinno zostac wbite w prawo jazdy ;)

https://upload.wikimedia.org/wikiped...nisklassen.png

Jarson 10.07.2015 19:55

Mnie z kolei zastanawia - co znaczy te alt. max. 25 kW przy kategorii A?


Wszystkie czasy w strefie CET. Aktualna godzina: 18:06.

Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2025, vBulletin Solutions Inc.