"
DLL (z ang.
Dynamic-Link Library - biblioteka
łączona dynamicznie) â w środowisku
Microsoft Windows biblioteka współdzielona (z ang.
shared library), która przechowuje
implementacje różnych
podprogramów programu lub
zasoby programu. Podprogramy i zasoby zawarte w bibliotece DLL mogą być wykorzystane bezpośrednio lub pośrednio (za pośrednictwem innej biblioteki DLL) przez dowolny
plik wykonywalny, sama biblioteka DLL nie jest samodzielnym programem.
Funkcje biblioteki dynamicznej (DLL) mogą być jednocześnie (w tym samym czasie) importowane przez wiele programów (stąd określenie:
biblioteka współdzielona), dzięki temu pamięć operacyjna jest mniej obciążona. Biblioteki DLL mogą być importowane statycznie bądź dynamicznie. W przeciwieństwie do
bibliotek statycznych, które są łączone z programem w czasie jego
konsolidowania, biblioteki DLL importowane dynamicznie są oddzielnym fragmentem programu i ich modyfikacja nie wymaga przeprowadzenia ponownej konsolidacji, jednak problem z biblioteką (brak importowanych funkcji lub problem z wczytywaniem biblioteki) całkowicie uniemożliwia uruchomienie programu. Biblioteki importowane dynamicznie są wczytywane do pamięci operacyjnej dopiero w momencie określonym przez programistę (przeważnie gdy faktycznie są potrzebne) - stąd określenie:
biblioteka dynamicznie łączona - przez co pliki DLL często są wykorzystywane w różnych programach jako
wtyczki.
W systemie Microsoft Windows biblioteki DLL mają rozszerzenia .dll, .ocx (gdy biblioteka jest kontrolką
ActiveX), .cpl (gdy biblioteka jest rozszerzeniem Panelu Sterowania), .drv (gdy jest przestarzałym sterownikiem), i mogą być wykorzystane w programach napisanych w różnych językach przeznaczonych na platformę Windows, m.in. w
Visual Basicu,
C/
C++/
C#, Object Pascalu (
Delphi) czy
asemblerze."
@Berion mnie zatłucze
@pali nic nie ściągam, chyba że do spania spodnie