Automaty i inne girboksy
Stara jak świat kwestia - automat czy manualna.
Wszelkie dyskusje sprzed dekady są w tym momencie nieaktualne, bo automatyczne skrzynie biegów mocno poszły do przodu i w wielu autach można przestawiać tryb ich pracy (wraz ze zmianą trybu jazdy), przez co stały się bardziej użyteczne. Więc można rozmawiać od nowa.
Ostatnio się nad tym zastanawiałem i doszedłem do wniosku, że obecnie automaty można polecić sporo większemu gronu osób niż kiedyś. Choć mimo wszystko osobiście pozostaję niewzruszony - uważam że automat to nie skrzynia, to po prostu rozwiązanie z musu wpakowane w samochody, które nie posiadają manualnej skrzyni i coś tam trzeba było w zamian wpakować, żeby się w ogóle rozpędzały. W dalszym ciągu uważam, że te rozwiązanie jest nie dla mnie.
Inna sprawa to skrzynie Tiptronic. Wygląda już trochę lepiej, a jest montowana w coraz większej ilości modeli od dobrych kilku lat i nie jest problemem znaleźć obecnie używane w miarę niedrogie auto z taką skrzynią.
Nie prowadziłem jeszcze auta z przekładnią tego typu, stąd mam jednak kilka wątpliwości (które niekoniecznie rozwiązują wszelkie testy na YT, bo opinie są podzielone). Po pierwsze martwi mnie intuicyjność. Skrzynie DSG stają się coraz bardziej inteligentne i potrafią przewidywać, który bieg przygotować, ale wciąż nie chce mi się wierzyć, że kiedy będę się rozpędzał wrzucając kolejne biegi, a chwilę potem zechcę jednak zredukować bieg żeby wyprzedzić jakieś auto, to elektronika to przewidzi.
Druga rzecz to szybkość w ogóle. DSG w autach sportowych działają błyskawicznie, ale w drogowych już tak pięknie nie jest, nawet jeśli skrzynia dobrze przewidzi kolejny bieg. Podejrzewam, że w modelach z Tiptronic też tak jest, chociaż teoretycznie są to usportowione wersje i powinny posiadać nieco lepsze mechanizmy?
Trzecia sprawa to trwałość takiego rozwiązania. Mechanizm DSG jest dużo bardziej skomplikowany niż tradycyjna skrzynia, co rodzi obawy o awaryjność, a dodatkowo o koszty napraw. Dodanie do tego możliwości manualnego sterowania to banał - kolejna funkcja elektroniki - jednak dwusprzęgłowe mechanizmy same w sobie - o ile mi wiadomo - do najtrwalszych nie należą.
|