Podgląd pojedynczego posta
Stary 30.01.2004, 22:11   #5
andrzejj9
the one
CDRinfo VIP
 
Avatar użytkownika andrzejj9
 
Data rejestracji: 08.12.2002
Lokalizacja: Wrocław
Posty: 17,900
andrzejj9 jest świetnie znany wszystkim <550 - 649 pkt>andrzejj9 jest świetnie znany wszystkim <550 - 649 pkt>andrzejj9 jest świetnie znany wszystkim <550 - 649 pkt>andrzejj9 jest świetnie znany wszystkim <550 - 649 pkt>andrzejj9 jest świetnie znany wszystkim <550 - 649 pkt>andrzejj9 jest świetnie znany wszystkim <550 - 649 pkt>
Jezeli zalezy Ci rowniez na opinii osoby, ktora nie miala praktycznie nic wspolnego z ta marka, to moge ankiete wypelnic.

Mam natomiast kilka uwag na temat jej budowy. Nie wiem, czy robiles ja sam, ale jest tam kilka elementarnych bledow bardzo czesto pojawiajacych sie przy projektowaniu kwestionariusza. Jako przyklad moge podac pytanie 12 - niby oczywiste jest, ze 1 bedzie oznaczac ocene najnizsza, a 6 najwyzsza, ale takiej "oczywistosci" nie mozna z gory zakladac. Mozesz przypadkowo trafic na osobe, dla ktorej z roznych wzgledow oczywiste wyda sie zalozenie odwrotne. Nie mozna nic takiego pozostawiac domyslowi respondenta. Wszystko musi byc od razu jasno i precyzyjnie przedstawione.
Sa to w wiekszosci takie wlasnie szczegoliki, ale przy powaznych badaniach powinny zostac wyeliminowane.

Co jednak najwazniejsze - zastanow sie, co tak naprawde ma byc tematem tej ankiety. Wiem, ze jest on podany, ale jezeli faktycznie to ma byc celem badania, to ta ankieta nie daje Ci praktycznie zadnych informacji. Mozesz sie oczywiscie dowiedziec, ile osob uczestniczylo w danych formach promocji, ale takie informacje przedsiebiorstwo juz prawdopodobnie posiada. Natomiast dalej nie bedziesz wiedzial nic na temat ich skutecznosci. Nie dowiesz sie rowniez nic na temat preferencji potencjalnych klientow. Jaki rodzaj kontaktu z firma jest dla nich najwazniejszy, jaki preferuja? Jak oceniaja ich wage i jak sa z ich realizacji zadowoleni w przypadku Skody. Sa to bardzo wazne pytanie i jezeli firma chce wprowadzic jakies zmiany w tym sektorze, nie bedzie tego w stanie zrobic bez poznania preferencji klientow. A takich pytan w Twojej ankiecie brakuje.

A propo bledow to spojrzalem teraz jeszcze na ostatnie pytanie - 15. Problemem w nim jest skala. Teoretycznie mozna taka zastosowac, ale zaleca sie jednak, zeby stosowac skale przynajmniej piecio stopiowa, a jeszcze lepiej 6, a nawet 10 (chociaz z ta ostatnia sie nie zgadzam, bo uwazam, ze przecietny respondent nie jest w stanie uswiadomic sobie rzeczywistej roznicy pomiedzy np. ocena 7 i 8, czy 5 i 6).

W przypadku rzeczywistej ankiety (tzn. przeprowadzanej poprzez rozdanie fizycznych kwestionariuszy - nie tak, jak tutaj - w formie elektronicznej) wazne jest rowniez zaznaczenie na poczatku, czemu maja sluzyc zebrane dane i najlepiej jeszcze kto je zbiera i po co to robi. To zapewni wieksza wiarygodnosc odpowiedzi.

Nawet takie szczegoly, jak poinstruowanie, jak zaznaczac odpowiedz (krzyzykiem, koleczkiem? Czy mozna zaznaczyc kilka, czy tylko jedna? itp.) maja duze znaczenie.
__________________


neverending path to perfection..
andrzejj9 jest offline   Odpowiedz cytując ten post