Udana zmiana biosu w zadnym wypadku nie oznacza utraty gwarancji. Wrecz przeciwnie, masz pelne prawo do update'u, zreszta po to producent tworzy i udostepnia nowe biosu. Oczywiscie dotyczy to oryginalnych biosow przeznaczonych do konkretnego modelu nagrywarki. Gorzej moze byc jesli w czasie aktualizacji cos pojdzie nie tak i naped "padnie". Wtedy serwis moze odmowic bezplatnej naprawy, ale to nie jest regula. Inna sprawa ze w przypadku napedow LiteOn'a i jego OEM'ow w znakomitej wiekszosci takich "padnietych" nagrywarek mozna przywrocic je do zycia. Wystarczy program MTKFlash, bios w pliku bin i troche umiejetnosci. Procedura takiej reanimacji jest opisana w wielu postach, znajdziesz jesli tylko poszukasz na formu. Dodam tylko ze w podobny sposob mozna wgrac do nagrywarki starszy bios niz ten ktory aktualnie w niej sie znajduje (jesli to komus koniecznie potrzebne). Innym, nieco ekstremalnym przykladem uzycia tego programu moze byc wgrywanie biosu z innego kompatybilnego napedu w celu przerobki, choc ostatnio coraz czesciej patch'uje sie juz oryginalne programy flashujace pod Windows. Tym sposobem wiele osob podkrecilo np. LDW451S na LDW851S, albo 812S na 832S. W pierszym przypadku dawalo to mozliwosc wyzszej predkosci zapisu, a w drugi teoretycznie mozliwosc zapisu nosnikow DL. Takich przykladow podkrecania bylo juz mnostwo, a poczatki siegaja starszych napedow CDRW. Musisz tylko pamietac ze uzywanie MTKFlash teoretycznie lamie warunki gwarancji. W praktyce ktos kto wie jak go uzywac wykozysta go tak, ze jesli zajdzie taka potrzeba, serwis nie bedzie w stanie tego stwierdzic. A co do "panow ze sklepow komputerowych" to sam przekonalem sie wielokrotnie, ze bardzo czesto sa to ludzie ktorzy znaja sie na rzeczy tylko baaaardzo powierzchownie, i w rzeczywistosci nie maja bladego pojecie o sprzecie. Sa oczywiscie wyjatki, ale nie jest ich wiele. Wyzszy poziom prezentuja na ogol serwisanci z wlasciwych serwisow.
Acha, no i co do mozliwosci sprawdzenia z jakim biosem naped zostal zakupiony - faktycznie, tak jak napisal kolega wyzej, mozna to okreslic na podstawie numeru seryjnego nagrywarki. Ale tu wracamy do fachowosci i wiedzy ludzi ze sklepow komputerowych (podkreslam, wiekszosci a nie wszystkich). Na ogol nie bede potrafili tego stwierdzic. Oni odbieraja tylko sprzet, a pozniej odsylaja go do serwisu LiteOn'a czyli do firmy AB, ktora jest przedstawicielem na Polske. Fachowcy z AB bede juz potrafili to okreslic. Pytanie tylko czy bedzie im sie chcialo i po co mieliby to robic. Bo tak jak mowilem na poczatku, udana aktualizacja jest jak najbardziej zgodna z warunkami gwarancji. Producent nawet zaleca update firmware'u
Ostatnio zmieniany przez Sebastian997 : 01.07.2004 o godz. 23:39
|