dobra... poczytalem jeszcze troche forum doom9.prg i juz chyba wiem jak to powinno sie prawidlowo robic.
a wiec najlepiej na poczatku sprawdzic VOB filmu (nie pierwszy) Bitrate Viewer'em i zanotowac (kopiuj wklej) to w Notatniku. Pozniej wczytujemy takiego VOBa do DVD2avi (jest w katalogu z DVD2DVD-R) i sprawdzamy tym paskiem czy widac w filmie te poziome paski oznaczajace ze jest to material INTERLACE (z przeplotem). Zazwyczaj wiekszosc filmow (mam na mysli DVD PAL-owkie) ma PROGRESSIVE (bez przeplotu), ale zdarza sie, ze
taki oryginal (material zrodlowy - DVD) jest skodowany (czy jak to nazwac) jako INTERLACED. Czyli mimo tego, ze tak na prawde nie ma linii przeplotu taki plik ma oznaczenie, ze jest to INTERLACE (a naprawde jest PROGRESSIVE).
W takim wypadku najpierw najlepiej sprawdzic co podaje Bitrate Viewer.
Jesli bedzie:
Cytat:
DCT type: Field
Frame type: Interlaced
|
a film "przegladniety paskiem" (LOL

) w DVD2avi bedzie tak naprawde PROGRESSIVE - czyli bez widocznych, charakterystycznych poziomych linni , oznacza to ze wlasnie film jest PROGRESSIVE. Teraz jeszcze mozemy w DVD2avi nacisnac 'F5' co oznacza PREVIEW - podglad. Pojawi sie male okienko z informacjami, sprawdzmy tam czy podobnie jak BItrate Viewer - DVD2avi mysli, ze film jest INTERLACED. Jesli tak bedzie to trzeba bedzie zrobic tak.
To co pisal RB z forum doom9.org:
Cytat:
I think it comes down to this:
If original stream is DCT Type: Field and Frame Type: Interlaced, use interlaced=true.
Then to decide whether to reencode as interlaced or progressive, check the video for combing artifacts. If it really looks progressive, we can happily encode as such (Progressive Frames: on, Scan Order: ZigZag). This is because we are reencoding in YUY2 colorspace where chroma samples are stored the same way for both interlaced and progressive video. If CCE supported YV12 so we could leave out the ConvertToYUY2() in the AVS, we indeed should replicate the original stream settings in CCE because chroma is stored differently for interlaced video in YV12.
|
tlumacze:
Cytat:
Mysle, ze sprowadza sie to do tego:
jesli oryginalny strumien [video] jest [oznaczony w bitrate Viewer jako "DCT Type: Field" i "Frame Type: Interlaced", uzywamy opcji "interlaced=true" [zaraz napisze o co chodzi].
Dalej aby zadecydowac czy rekompresowac to jako INTERLACED [z przeplotem] albo PROGRESSIVE sprawdzamy video na obecnosc artefaktow [poziomych linni oznaczajacych przeplot]. Jesli to naprawde wyglada na PROGRESSIVE, mozemy szczesliwie enkodowac to tak jak jest (czyli PROGRESSIVE FRAMES: ZAZNACZAMY i SCAN ORDER: ZIGZAG: ZAZNACZAMY - [w DVD2DVD-R oczywiscie, lub samym CCE]). Dzieje sie tak dlatego, ze my enkodujemy w przestrzeni kolorow YUY2, gdzie probko chroma sa trzymane w taki sam sposob dla obydwu - interlaced i progressive video. [I dalej sa jego rozmyslenia, nieistotne].
|
Link do tego posta/tematu
tutaj i oryginal
tutaj.
Czyli mamy teraz 3 mozliwosci. Chodzi tutaj o odpowiednie dobranie wpisow (komend) w skryptach AVS.
Jesli Bitrate Viewer od razu wykryje PROGRESSIVE (i pewnie ZIGZAG - co raczej idzie w parze) trzeba dac w skrypcie AVS to:
Cytat:
Progressive - ConvertToYUY2()
|
i oczywiscie w CCE (DVD2DVD-R) zaznaczamy w zakladce MPEG ENCODING: "progressive" i "zigzag".
To co sie tyczy tego wpisu w AVS. Zauwazylem, ze w przypadku DVD2DVD-R w wersji 1.81 program (ktory uzywa wersji Avisyntha 2.5.xx - bo chyba glownie o ta wersje chodzi w tej calej zabawie) zawsze dopisuje taki skrypt:
Cytat:
LoadPlugin("C:\Program Files\DVD2DVD-R\MPEGDecoder\MPEGDecoder.dll")
MPEGSource("G:\dvd\STUFF_12.07.2004_01.09\Video_0x E0.d2v")
ConvertToYUY2()
AddAudio()
|
co oznacza, ze jesli Bitrate Viewer od razu wykryje taki film jako PROGRESSIVE (i ZIGZAG) nie trzeba sie zbytnio niczym przejmowac i robimy jak zwykle, to jest w DVD2DVD-R zaznaczamy te opcje i nic nas wiecej nie obchdzi (bo DVD2DVD-R automatycznie daje taki wpis
ConvertToYUY2(), ktory wlasnie w przypadku gdy video od razu jest oznaczone (w Bitrate Viewer) jako PROGRESSIVE jest wlasciwy (ten wpis).
Ale zabawa zaczyna sie gdy wlasnie - jak to jest w filmach PAL na DVD (wiekszosci) Bitrate Viewer wykryje INTERLACED (tak samo to okienko przy podgladzie w DVD2avi), a tak naprawde film jest PROGRESSIVE (co musimy sprawdzic tym paskiem w DVD2avi).
Plus dodatkowo to czy rzeczywiscie tak jest okresla ten wpis w protokole z Bitrate Viewer:
DCT type: Field.
Czyli to co napisal
RB , to co zacytowalem wyzej i przetlumaczylem. Film jest PROGRESSIVE, ale oznaczony jako INTERLACED. Zignorowanie tego moze spowodowac jakies pomieszanie kolorow (pozniej [nizej] dam link do posta odpowiedniego).
A wiec by tego uniknac musimy zmienic te standardowa linijke w skrypcie AVS (generowanym przez DVD2DVD-R na spolke z Avisynth 2.5.xx):
ConvertToYUY2().
Wpis ten powinien wygladac tak w tym przypadku:
ConvertToYUY2(interlaced=true). I teraz do konca nie wiem czy wpisanie tego w tym okienku "Aditional entries for AVS script..." (zakladka MPEG ENCODER w DVD2DVD-R) spowoduje nadpisanie/zastapienie tego domyslnego (blednego w wypadku tak zrobionych filmow zrodlowych) wpisu. Jeszcze nie sprawdzalem. Minimum potrzeba na to ze 3 godziny - aby dac rekompresje filmu na 1 przebieg z tym wpisem.
Jesli by to podmienil byloby super. A jesli nie, trzeba by cos kombinowac. Chyba...
Powiedzmy, ze to (ta podmiana) by sie udalo, i dalej trzeba w zakladce MPEG ENCODER pozaznaczac te opcje (jesli wierzyc temu co napisal RB - zacytowane wyzej) tak jak wyglada ten film. Czyli jesli jest PROGRESSIVE dajemy (zaznaczamy) "PROGRESSIVE FRAMES" i "ZIGZAG SCANNING ORDER".
Ktos jeszcze moze zapytac, co z tym calym wpisem (o ktorym dowiadujemy sie z wyciagu z Bitrate Viewera): "DCT type: Field". Skad niby wiadomo, ze oznacza on film PROGRESSIVE, oznaczony jako INTERLACED, i ktory wymaga wpisu w AVS: "ConvertToYUY2(interlaced=true)". Ja moge odpowiedziec, ze z wlasnej obserwacji - gdy zapisywalem w plikach TXT kazdy wyciag z Bitrate Viewera (filmu oryginalnego i kopii zapasowej juz zrekompresowanej), ze (sorki za moja stylistyke) filmy, ktore od razu przez Bitrate Viewera sa wykrywane jako "Progressive" i "ZigZag" maja wlasnie ten parametr w takiej formie: "DCT type: Frame", a nie "Field" (tak tez pisal RB z forum doom9).
A wiec, tutaj sprawa bylaby prosta.
O calej tej zmianie (dotyczy to na pewno wersji Avisynth 2.5.xx) tego wpisu AVS pisza tez w
CCE FAQ na forum doom9.org :
Cytat:
Q14.4 AVISynth 2.5.x and (interlaced) conversion from YV12 to YUY2
An important difference between AVISynth 2.0x and 2.5 is that naturally AVISynth 2.5 operates in the YV12 colorspace whereas AVISynth 2.0x operates in YUY2 (mandatory read: AVISynth YV12 FAQ). YV12 happens to be the native format used on DVD so one can expect a significant increase in speed when frame serving video originating from DVD VOBs because theoretically no color space conversion needs to be performed. Unfortunately for CCE users this is only half the truth because no version of CCE can currently natively read YV12 input, CCE itself can only decode RGB and YUY2. You'll have to add a
Kod:
:
ConvertToYUY2(interlaced=true/false)
at the end of your script which unfortunately destroys most of the speed advantage. At least, even when using simple filters like Resizing, things are going to be faster than with AVISynth 2.0x, just make sure you put them before the color space conversion. The filters can obviously work simply faster in YV12 mode.
Note also that as shown above, ConvertToYUY2 in AVISynth 2.5.x has an optional 'interlaced=true/false' (default false) parameter used to ensure that interlaced coded video is converted correctly. It is important that you set this parameter right especially for interlaced coded video (example of incorrectly using ConvertToYUY2() for interlaced coded video, note the green stripes). I'm stressing the word coded here because that's what counts for ConvertToYUY2(), not what the video looks like in a software player. For instance, many DVDs are encoded interlaced although you can clearly see that the source material is progressive, i.e. no interlacing artifacts visible in DVD2AVI preview. So in case you are frameserving MPEG2 video, open the source MPEG/VOB in DVD2AVI and start the preview (F5). Watch the status window, if it mostly reports "Progressive", use ConvertToYUY2(), else if it's mostly "Interlaced", use ConvertToYUY2(interlaced=true). If in doubt, use ConvertToYUY2(interlaced=true) because it ensures interlaced coded material is handled correctly and the negative impact on progressive coded material is negligible.
However, one possibility to feed YV12 directly into CCE is some external codec that decodes YV12 data for it. This seems to work reliably only with CCE-SP 2.67.00.10 and newer, both DivX and XviD should do the job, as well as the lite version of the ffvfw codec included in the latest AVISynth 2.5 installers. In my tests however (using the ffvfw codec) and others, there seems to be not any difference in speed or even decreased speed compared to a ConvertToYUY2() in AVISynth. Also, the externals codecs may assume progressive video (at least DivX and XviD do) and mess up chroma for interlaced video for reasons outlined above. So for the time being, my advice is to stick to the conversion in AVISynth, eliminating another source for possible problems by minimizing the number of video processors involved.
|
Aha, jeszcze wracajac do tego wpisu znalazlem cos takiego: jesli mamy watplowosci czy jest INTERLACED czy PROGRESSIVE (podobno zdarzaja sie jakies bajki animowane czy cos

gdzie sekwencja tytulowa i koniec sa INTERLACED a sam "film" PROGRESSIVE) dajemy wpis takze: "ConvertToYUY2(interlaced=true)".
A tak naprawde ten wpis, ktory DVD2DVD-R 1.81 daje domyslnie, czyli "ConvertToYUY2()" oznacza tak naprawde: "ConvertToYUY2(interlaced=false)".
Aha, jesli chodzi o te problem z kolorami wynikajaca z niewlasciwego wpisu AVS:
tutaj do poczytania.
Ktos jeszcze pytal, co jesli material zrodlowy jest przez Bitrate Viewera oznaczony jako INTERLACED i ZIGZAG (a z "zajrzenia" do DVD2avi wynika, ze jest to PROGRESSIVE).
Duzo bylo wyjasnione
w tym temacie ale jeszcze mnie nurtuje jedna rzecz, na trzeciej stronie tej dyskusji
burnout pisze::
Cytat:
just to check things i was wondering it this is correct:
AVISynth Script (look for interlacing artifacts with DVD2AVI or VDubMod)
Progressive - ConvertToYUY2()
Interlaced - ConvertToYUY2(interlaced=true)
If in doubt or int & prog - ConvertToYUY2(interlaced=true)
CCE Settings
Progressive - Progressive Frames: On, Scan Order: ZigZag
Interlaced - Progressive Frames: Off, Scan Order: Alternate
|
i dostaje odpowiedz od
RB:
Cytat:
Confirmed and your settings are fine.
|
Czyli jak widac nie mial zastrzen, do jego wnioskow. Tylko mnie wlasnie zastanawia, co burnout mial na mysli. Nie jest to tak calkiem dokladnie napisane, ze jesli INTERLACED to wiadomo - ten nowy wpis w AVS ale w CCE (DVD2DVD-R) zaznacza tak jak dla INTERLACED, czyli PROGRESSIVE i ZIGZAG odznaczone.
Moze po prostu ja nie zrozumialem dokladnie.
Ale sam RB wczesniej pisal, ze jesli video jest jednak PROGRESSIVE, to opcje zaznacza jak dla PROGRESSIVE. Ale napisal tez:
Cytat:
I would use the exact same settings. I think it really comes down to that we should replicate the original encode settings in CCE.
|
a dalej (i tak juz bylo postanowione chyba):
Cytat:
If it really looks progressive, we can happily encode as such (Progressive Frames: on, Scan Order: ZigZag). This is because we are reencoding in YUY2 colorspace where chroma samples are stored the same way for both interlaced and progressive video.
|
. To juz wczesniej cytowalem. Trzeba by jeszcze przeszukac doom9 i sprawdzic, czy stosowac jednak takie jak przy PROGRESSIVE czy takie jak oryginal mial.
Bylo tez pytanie o wlasnie filmy, ktore wg Bitrate Viewera sa INTERLACED i ZIGZAG. Nie moge teraz znalezc linka, ale odpowiedz byla taka, ze INTERLACED nie idzie w parze tylko i wylacznie ze "Scan type: alternative" (przeciwienstwie ZIGZAG).
I chyba mozna przyjac, ze powinno byc tak jak napisal RB, jeszcze raz to zacytuje:
Cytat:
I think it comes down to this:
If original stream is DCT Type: Field and Frame Type: Interlaced, use interlaced=true.
Then to decide whether to reencode as interlaced or progressive, check the video for combing artifacts. If it really looks progressive, we can happily encode as such (Progressive Frames: on, Scan Order: ZigZag). This is because we are reencoding in YUY2 colorspace where chroma samples are stored the same way for both interlaced and progressive video. If CCE supported YV12 so we could leave out the ConvertToYUY2() in the AVS, we indeed should replicate the original stream settings in CCE because chroma is stored differently for interlaced video in YV12.
|
Szukalem troche ale nie znalazlem jak w koncu pozniej ustawiac te parametry, jesli ten RB tak napisal to moze tak powinno byc.
No chyba, ze ktos jeszcze by sam poszukal na forum.doom9.
chociaz z drugiej strony pozniej RB napisal, ze wnioski tego burnouta (wyzej zacytowane) sa w porzadku...
yyy znalazlem tego posta z pytaniem o INTERLACED i ZIGZAG,
tutaj link
Cytat:
U977:
However, is your original DVD video flagged as interlaced? It often happens with PAL DVDs that a progressive source was encoded as interlaced, and so you can't see any combing effect.
In that case, don't forget to use ConvertToYUY2(Interlaced=true) in your AVS script to get the proper colors.
You may already know all this, but it doesn't hurt if I repeat that :-)
Strange thing of the week: I found a DVD that holds video flagged as interlaced (however, no combing effect is visible), but scanning order is set to ZIGZAG.
An alanysis of the whole video revealed that 100% of it is like that. It's the first time I see that.
|
a pozniej RB pisze:
Cytat:
Originally posted by U977
Strange thing of the week: I found a DVD that holds video flagged as interlaced (however, no combing effect is visible), but scanning order is set to ZIGZAG.
I've seen that numerous times, nothing unusual. There's nothing that says interlaced coding must use alternate scan. Scan order should be choosen depending on the original source, so if it looks progressive, use ZigZag, alternate otherwise.
|
Jest to wypowiedz z 25 maja 2004, wiec moze tak powinno sie prawidlowo robic.
odpowiedz od mp3dom:
Cytat:
And in the case of misc materials? I mean.. always a PAL film, but with some interlacced scenes and some progressive scenes. In that case is better to use Progressive or Interlaced?
I made this question because I've an animation DVD which contain 3-4 episodes.
I've the opening/ending that are interlaced, but the episode is full progressive... so I cannot decide which settings to use. The "splitting" (encode opening/ending as interlaced and episode as progressive) is a "impossible" thing.
|
i odpowiedz od RB:
Cytat:
For mixed content, of course use the "most compatible" setting, that is, interlaced coding and alternate scan.
|
az w koncu mp3dom:
Cytat:
Ok! Thank you very much!!
|
Ktos cos moze ciekawego dodac od siebie ?