Podgląd pojedynczego posta
Stary 14.09.2004, 11:13   #19
slawekb
Stały bywalec ;)
 
Data rejestracji: 20.06.2002
Lokalizacja: Warszawa
Posty: 125
slawekb zaczyna zdobywać reputację <1 - 49 pkt>
No to zaczynam:

"Na początku był chaos" czyli kilka uwag ogólnych.
Jeżeli ktoś zaczyna zabawę z montażem filmów (ze żródeł cyfrowych czy też analogowych) powinien zapewnić sobie dobre podstawy: i tak komputer z procesorem min. 1,8 GHz, duuuuuuużym HD min. 100GB (najlepiej jak największy i osobny z NTFS), ja najwięcej RAM min. 1GB, dobrą kartę firewire (najlepiej na chipsecie Texas Instruments) oraz karte grafiki z VIVO lub kartę telewizyjną z wej. analogowym wideo.
Po moich 3 letnich bojach w obróbce filmów w/w konfiguracja jest w zasadzie minimalna do komfortowej pracy.

"A z popiołu powstał Feniks..." czyli zgrywanie i obróbka sygnału cyfrowego:
No tak, do zgrywania potrzebna będzię napewno kamera cyfrowa z nagranym materiałem, karta firewire oraz kabelek (jaki kabelek - to odsyłam do forum i stron cdrinfo gdzie dokładnie jest to wytłumaczone oraz sposób podłączenia urządzeń) oraz oprogramowanie ( w zasadzie oprogramowanie do zgrywania i obróbki wideo wymaga osobnego postu).
Jeżeli chodzi o programy do zgrywania jest ich bardzo dużo od prostch: WinDVD, Scenalyzer, VirtualDub przez bardziej skomplikowane: Ulead Studio, Pinacle Studio do kombajnów medialnych: Adobe Premiere Pro, Vegas Video, Canopus Edius i Avid, co kto lubi.
A teraz kilka zasad montażu filmów:
1. Z kamery zgrywamy na HD tylko w formacie DV; broń Boże kompresując w locie na jakiś format, ponieważ oprócz strat jakości tracimy bezpowrotnie zapisane na taśmie kody daty, które możemy potem wykozystać wstawijąc do filmu. W ten sposób zgrany film zajmuje na HD 13GB /godz.
2. Zgrany film na HD montujemy sobie jak chcemy w którymś z programów do edycji: Ulead Studio, Pinnacle Studio, Premiere, Vegas Video, Edius, Avid itp. co kto lubi.
3. Trzeba pamiętać, że obraz z kamery nagrywany jest z przeplotem i jeżeli chcemy zrobić z filmu DVD nie usuwamy przeplotu.
Wyjatkiem jest przypadek, kiedy chcemy zrobić z filmu divx odtwarzany na komputerze.
4. Do formatu mpg (VCD, SVCD, DVD) film eksportujemy na samym końcu.
Można to zrobić na kilka sposobów: bezpośrednio z programów do edycji lub z zapisanego wcześniej DV uzywając któregoś z encoderów; CCE lub ProCoder 2.
5. Ostatni etap to authoring płyty DVD (VCD, SVCD) i cieszymy się gotowym obrazem na TV. Programów do authoringu jest kilka: Adobe Encore, DVD Architect, Pinnacle Impresion itp.

"Po nas choćby popiół..." czyli słów kilka na temat zgrywania i obróbki sygnału analogowego:
W zasadzie problemem jest tylko przetworzenie sygnału analogowego na cyfrowy bez straty jakości. I tak posiadając kartę grafiki z VIVO, kartę telewizyją lub inną kartę do przechwytywania wideo musimy zdać się na software. Dobrym programem do zgrywania jest Power VCR 3, VirtualDub.
Zasada zgrywania jest taka sama jak przy sygnale cyfrowym: nie zgrywamy bezpośrednio do formatu mpg tylko do DV lub stosując bezstratny kodek Huffa lub MJPG.
Jeżeli VirtualDub lub inny program 'nie widzi kodeka DV w systemie" zainstaluj sobie ten darmowy kodek DV Panasonica
Dalszy tryb postępowania jest taki jak przy żródle cyfrowym.
Idealnym rozwiązaniem (które o jakiegoś czasu stosuję) jest zastosowanie kamery cyfrowej z we/wyj. firewire. W tedy taka kamera pracuje jako przetwornik D/A w czasie rzeczywistym.

" I stanie się jasność..." czyli uwagi końcowe:
1. Przy zgrywaniu analogowym jakość zgranego materiału nie bedzie lepsza od materiału żródłowego.
2. Zgrywajmy zawsze w największej możliwej rodzielczości i w PAL (720x576 25 fps)
3. Przy zrzucaniu z kamery cyfrowej przez firewire jakość filmu nie ulega zmianie ani nie zostaje przekodowywana.

PS. Myśle ,że tych kilka przydługich uwag sprawi, że zabawa z filmem stanie się przyjemniejsza.

Pozdrawiam
__________________
Optymista wierzy, że żyjemy w najlepszym ze światów.
Pesymista obawia się, że może to być prawda.
slawekb jest offline   Odpowiedz cytując ten post