10.09.2005, 10:24
|
#1
|
.: AT90S2313 :.
Data rejestracji: 09.09.2002
Lokalizacja: Kraków
Posty: 2,724
|
Metro Zakopane - Kraków
Cytat:
To nie żart. Polsko-szwajcarskie konsorcjum chce budować tunel Zakopane-Kraków dla superszybkiego metra. Podróż trwałaby zaledwie 12 minut. W najbliższych tygodniach inwestorzy planują opowiedzieć o pomyśle wojewodzie małopolskiemu i władzom Zakopanego - dowiaduje się Tygodnik Podhalański. Swissmetro, czyli superszybki, przypominający pocisk pociąg mógłby - zdaniem szwajcarskich konstruktorów - osiągać maksymalną prędkość 500 km/h. Podziemny wagon przewoziłby jednorazowo około dwustu osób w tunelu 50 metrów pod powierzchnią. Wewnątrz panowałaby częściowa próżnia - warunki podobne do tych, jakie istnieją na wysokości około 15 tysięcy metrów. Kursy odbywałyby się co kwadrans. Według dokumentów, do których udało nam się dotrzeć, 22-kilometrowy testowy tunel wybudowano już pod Lozanną - sprawdzane są tam wagony i osiągi metra. Tymczasem, według naszych informacji, Swissmetro Group wraz z polskim partnerem chcą wybudować taki tunel w Polsce. Ma połączyć Zakopane z Krakowem. W dalszej przyszłości planowana jest też podziemna nitka do Warszawy. Podróż z Grodu Kraka do stolicy Tatr trwałaby zaledwie 12 minut, a do Warszawy zakopiańczycy mogliby dotrzeć w nieco ponad pół godziny. Jak zapewnia polski partner Szwajcarów, konsorcjum zainteresowane jest jak najszybszym rozpoczęciem budowy. W najbliższych tygodniach inwestorzy planują opowiedzieć o pomyśle władzom Zakopanego. Na terenie miasta znajdować by się miała stacja końcowa o powierzchni około 1 tys. metrów kwadratowych, w tym szyby czterech wind, które transportowałyby pasażerów na powierzchnię, i w dół - na pokład wagonika. Na przełomie lipca i sierpnia tego roku Swissmetro Group chce także rozmawiać o tunelu z Małopolskim Urzędem Wojewódzkim w Krakowie. Przedstawiciele konsorcjum nie chcą mówić o kosztach projektu Zakopane-Kraków, choć zapewniają, że chcą w całości sfinansować inwestycje. Ale, jak zakłada teoretyczny kosztorys, budowa np. tunelu z Lyonu przez Monachium do Wiednia, która startować miałaby między 2020, a 2030 rokiem, to kwota rzędu 40 miliardów euro. Wiadomo natomiast, że jeśli inwestor otrzyma stosowne zezwolenia, tunel w Małopolsce mógłby być gotowy w trzy lata, a podróż kosztowałaby mniej więcej tyle, co zwykłym pociągiem.
|
http://raven.tatrynet.pl/cgi-bin/tp/...rok=05&nr=tp25
Przy tym metro w Warszawie bedzie wyglądało.. ekmm... śmiesznie
__________________
LiteOn LTR-40125S & SOHW-1633S 8 )
Jak zrobić szybko sałatke z buraków? Wrzucić granata do BMW
|
|
|