"Wspominałeś wcześniej o kartach DV."
Hmm... wspominałem raczej o kartach DVB ,chociaż coś tam o kartach DV też powiedziałem .
Karta DVB - to tuner satelitarny w postaci karty PCI (a tuner to już posiadasz...)
Karta DV czy też karta Video służy do zgrywania materiału na dysk twardy .Wykorzystanie karty do "zrzutu" zawartości kamery cyfrowej jest dobrym pomysłem ,jednak jeśli chodzi o "capturing" materiału analogowego to raczej ten pomysł do najlepszych nie należy .
Ceny kart względem ich zastosowania są niestety szokujace często oscyluja w granicach 2000zł .
Prym na rynku od penego juz czasu wiedzie firma "Miro" ze swoimi kartami z serii "Miro DC" (DC10,DC20,DC30) .
Dla osób cenięcych sobie jakość oraz szybkość pracy polecam karty z sprzętowym koderem MPEG2 ,niestety cenę 2000zł nalezy czasem pomnożyć kilkakrotnie .
Bardzo często zdarza się iż karty DV (Miro DC) korzystają z swoich kodeków (zamieszczonych w postaci chipsetu na karcie) ,często zdarza się iż wykorzystanie zewnętrznego kdeka np. DivX jest na tych kartach niemożliwe .
Tak więc biorac pod uwagę cenę oraz możliwości wykorzystania DivX-a jako głównego kodeka kompresującego obraz (to chyba najlepsze rozwiązanie) pozostaje nam tuner telewizyjny .
Parametry tunerów dostępnych na rynku sa bardzo do siebie zbliżone .
Od sameego początku mojej zbawy z tunerami zawsze byłem "fanem" tunerów PixelView a model "PlayTV Pro" uważam za jeden z najlepszych .
Samo polaczenie karty TV z dekoderem Cyfry może odbyć się na dwa sposoby :
1 .Standardowa jakość - wizję z dekodera wyprowadzamy ze zlącza "euro" - sygnał video oraz masa i podlączmy do wejścia (Video IN - gniazdo "chinch" w tunerze TV).
2 .Lepsza od standardowego połaczenia jakość - wizję wyprowadzamy z dekodera poprzez gniazdo "euro" - w tym celu wedlug schematu znajdujemy w gnieździe "piny" odpowiedzialne za przesył wizjii w formacie SVHS - trzy kabelki - luminacja ,chrominacja oraz masa .
Następnie w "menu" dekodera wybieramy (opcje magnetowidu) sygnał S-Video (SVHS)i podłąnczamy do tunera TV w gniazdo oznaczone podpisem : S-Video .
Aby podarowac sobie zabawę z lutownicą oraz szykanie schematów można po prostu zakupic odpowiedni kablek - przelotkę - euro-svhs-svhs .
Przelotka powinna wygledac następująco :
wtyczka euro - którą wpinamy do dekodera Cyfry ,w tej wtyczce powinno być gnazdo (żeńskie) do podłączenia kabelka SVHS ,drugi końiec kabelka powinien być zakończony wtyczką (męską) którą to wpinamy do gnizada S-Video umieszczonego w tunerze TV .
W samym tunerze TV musimy jeszcze dokonać zmiany ustawień źródła przechwytywania (w opcjach danej aplikacji przechwytującej).
Po tych ,nie da się ukryć karkołomnych zabiegach powinniśmy otrzxymac czysty ,klarowny obraz na podgladzie aplikacji przechwytującej .
Zapis materiału na dysk .
Musimy sobie zdać sprawę iż nagranie materiału 1,5-godzinnego to (w zależności od sprzętu) półtora godziny "męki" dla komputera ,w którym obciążenie procesora będzie wahać się na poziomie 80-100%. Tak więc podstawą jest tutaj stabilność jaką nasz sprzęt musi posiadać. Każde zawieszenie się komputera w czasie zgrywania równoznaczne jest z utratą nagrywanego materiału ,więc radzę w razie korzystania z ***8222;overclockingu***8221; procesora "opuścić" zegar na czas ***8222;capturingu***8221;. Jeśli płyta główna jest na "chipsecie" ***8222;VIA***8221; to bez sterowników "Service Pack 4in1" się nie obejdzie .
Może teraz trochę o mocy jaką nasz komputer powinien posiadać ,aby zgranie filmu zakończyło się sukcesem.
Z moich doświadczeń wynika : iż minimalna moc procesora powinna oscylować w granicach 400MHz ,minimum pamięci to 128Mb ,dysk twardy powinien posiadać 2Gb wolnego miejsca ,powinien także pracować w trybie "UDMA" ***8211; nie chodzi tutaj o szybkość dysku ,gdyż sama kompresja to kilkaset kilobajtów na sekundę chodzi w tym o odciążenie procesora ,który przez włączenie trybu "UDMA" będzie miał więcej mocy obliczeniowej potrzebnej do kompresji filmu.
Program ,który jest tutaj godny polecenia nosi nazwę "FreeVCR" .
Proacowałem na nim jakiś czas i przyznam się iż nie zawiódł moich oczekiwań .
Wybór kodeka kompresującego (DivX) ,wskazanie miejsca w które powinień zapisywać plik ,wybór formatu (YV12)i naciskając "Record" możemy rozpocząć nagrywanie materiału video .
Format zgrywanego materiału nie jest oczywiście czymś idealnym - rozdzielczość 384X288 to nie to samo co pełny PAL (720X576) jednak do zastosowań domowych napewno wystarczy .
Zaawansowane funkcjie filteringu oraz ukrycie tego co dla ludzkiego oka jest niezauważalne to zalety kodeka DivX ,który to niedogodności związane z małą rozdzielczością podczas capturingu będzie starał się zniwelować .
Pamięteajmy rówierz o tym ,aby podczas capturingu za żadną cenę nie ustawiac kodeka kompresującego audio (np. MP3) .
Niestey ,tytaj musimy wybrać standard czyli PCM (wav) .
Dopiero po zakończeniu nagrywania można śmiało skompresować ścieżkę audio do frmatu MP3 za pomocą programu VirtualDub .
Sam proces kompresji audio w VirtualDub trwa w miarę szybko i jest możliwość pominięcia długotrwałej rekompresji video .W ten sposób viedeo 9DivX) zostanie nietkniety ,a program bedzie kompresował tylko ścieżkę dźwiękową w materiale filmowym .
Zdaje sobie sprawe iż dla początkującego opis ten nasączony jest niejasnościami ,za co gory przepraszam .
Niejako na swoje usprawiedliwienie dodam iż sam temat nagrywania "w locie" do formatu DivX jest dosyć zdradliwy ...
Zdarza się iż są konfiguracje sprzętowe ,które za żadne skarby nie działaja zgodnie z założeniem .Utrata klatek podczas nagrywania materiału to prawdziwa zmora konfiguracji .
Dobór optymalnego kodeka (DivX3.11 ,DivX3.22 ,DivX5 itp) często musi być rezultatem testów danej konfiguracji sprzetowej .
Jeśli do tego dołożymy ustawienia kodeków (opcje kompresji) to otrzymamy temat-rzekę ,który z racji miejsca (forum) przekształciłby się w olbrzymich rozmiarów artykuł ,co i tak wbrew moim zamierzeniom włśnie ma miejsce .
Kończąc pragnę przeprosić :
- znudzonych za rozmiar tego postu .
- zawiedzionych za mało-szczegółowy opis zagadnień ,które według nich
powinny mieć tutaj miejsce .
jaro
|